۶ نکته که قبل از خرید عروسک پولیشی باید بدانید

(دیدگاه 0 کاربر)
بازی با اسباب‌بازی‌های مختلف از جمله انواع عروسک پولیشی حیوانات از سرگرمی‌های محبوب کودکان است. اما عروسک‌بازی نه تنها اوقات فراغت کودکان را پر می‌کند، بلکه نقش موثری در رشد و تربیت آن‌ها دارد. عروسک‌ها همدم و هم‌صحبت بچه‌ها می‌شوند و اولین دوست کودک خواهند بود. بچه‌ها به راحتی عواطف و احساسات خوب و بد خود را با عروسک‌هایشان در میان می‌گذارند، با آن‌ها صحبت کرده و حتی به این طریق با بزرگ‌ترها ارتباط برقرار می‌کنند. جالب است بدانید عروسک‌ها می‌توانند نقش‌پذیری کودکان در آینده را تعیین کرده و با تاثیر گذاشتن بر روح، روان و احساسات‌شان، فردای کودکان شما را مدیریت کنند و شکل بدهند. خلاصه که والدین نباید نسبت به بازی کودکان و انتخاب اسباب‌بازی و عروسک مناسب برای آن‌ها کم‌توجهی کنند. یکی از محبوب‌ترین عروسک‌ها نزد کودکان عروسک‌های پولیشی است. به این منظور در این مطلب نکات مهم درباره خرید عروسک پولیشی را با شما در میان می‌گذاریم.

جنس عروسک پولیشی

عروسک‌های پولیشی ساختاری نرم و انعطاف‌پذیر دارند و جنس پارچه آن‌ها را باید طوری در نظر بگیرند که برای بچه‌ها مناسب باشد. بچه‌ها به‌خصوص اگر در سن دندان درآوردن باشند، ممکن است عروسک‌ها را در دهانشان بگذارند و گاز بگیرند. در ضمن کودکان مدام عروسک‌ها را بغل می‌کنند و از طرفی پوست حساسی دارند. به همین خاطر هنگام خرید عروسک پولیشی دقت کنید با الیاف ضدحساسیت و پارچه‌های پنبه‌ای یا کتان و پارچه‌هایی که جنس نرم و حوله‌ای دارند ساخته شده باشند.
الیافی که برای پر کردن عروسک پولیشی فیل استفاده می‌شود در تعیین کیفیت این نوع عروسک‌ها نیز بسیار موثر است. الیاف پلی‌استر مناسب‌ترین الیاف برای پر کردن عروسک‌های پولیشی است. وزن کم، کم‌ترین میزان جذب رطوبت و آب و خاصیت فنری بودن از جمله ویژگی‌های این الیاف است. این که الیاف پلی‌استر آب و رطوبت را جذب نمی‌کند باعث می‌شود وقتی عروسک‌ها را می‌شویید یا به هر دلیلی خیس می‌شوند، سریع خشک شوند و محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم نکنند.

توجه به ایمنی برای خرید عروسک پولیشی

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که هنگام خرید باید به آن دقت کنید ایمنی عروسک است. عروسک‌هایی که برچسب سازمان‌های معتبر استاندارد جهانی یا ملی را دارند، از لحاظ ویژگی‌های شیمیایی، فیزیکی، اشتعال‌پذیری و... در آزمایشگاه‌های تخصصی بررسی شده‌اند. اگر عروسکی که خریده‌اید این برچسب‌ها را داشت می‌توانید با خیال راحت آن را دست کود‌ک‌تان بسپارید.
یک نکته مهم دیگر این که اطمینان حاصل کنید قسمت‌هایی مثل چشم، بینی، دکمه، پاپیون، آویز، دستکش و ... در جای خود محکم شده باشند و به راحتی جدا نشوند. اگر قابل جدا شدن و شل باشند ممکن است کودک کنجکاو آن‌ها را ببلعد و حوادث ناگواری پیش بیاید. وجود اجسام نوک تیز و برنده هم در عروسک خطرناک است. بنابراین هر چقدر سن کودک‌تان کم‌تر باشد، باید هنگام خرید عروسک پولیشی گربه بیش‌تر به این موارد دقت کنید.

خرید عروسک پولیشی با توجه به سن کودک

هنگام خرید عروسک پولیشی سگ باید توجه کنید که حتما عروسک را متناسب با سن کودک خریداری کنید. برای مثال برخی از عروسک‌ها برای کودکان زیر سه سال مناسب نیستند. وقتی می‌خواهید برای این گروه سنی عروسک بخرید همان‌طور که گفتیم باید به نکات ایمنی و استانداردهای آن دقت کنید. عروسک‌هایی که باکیفیت باشند، تایید و نشان استاندارد ملی یا جهانی را دارند و همچنین از نشان و هشدار مخصوص سن مصرف‌کننده به لحاظ ایمنی برخوردارند. این که تا حد امکان قطعات کوچک و قابل جدا شدن در عروسکی که برای کودک زیر سه سال می‌خرید نباشد هم مساله مهمی است. خلاصه هر چقدر موقع خرید به این موارد توجه کنید از بروز حوادث احتمالی پیش‌گیری خواهید کرد.

سایز عروسک پولیشی

یکی دیگر از مواردی که موقع خرید عروسک پولیشی خرس باید مورد توجه قرار بگیرد سایز عروسک است. باید عروسکی با سایز مناسب خریداری کنید که کودک بتواند به راحتی از آن استفاده کند. عروسک پولیشی نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. مثلا فرض کنید عروسکی بزرگ و دو متری بخرید؛ قطعا این عروسک برای کودک دو سه ساله مناسب نیست. عروسک اگر بیش از اندازه کوچک باشد کودک نمی‌تواند به راحتی آن را بگیرد و از طرفی دیگر خیلی زود گم می‌شود. همچنین اگر عروسک خیلی بزرگ باشد کودک قادر نخواهد بود که آن را در آغوش بگیرد. بچه‌ها باید با عروسک پولیشی خود راحت باشند، بتوانند بدون اذیت شدن با آن بازی کنند و هر جایی می‌خواهند عروسک را با خود ببرند.

توجه به دوخت و جزئیات هنگام خرید عروسک پولیشی

دوخت عروسک می‌تواند به شما بگوید که عروسک باکیفیت است یا خیر. نیازی نیست حتما در دوخت ‌و دوز مهارت داشته باشید؛ اگر دقت کنید متوجه ایرادات خواهید شد. اول ببینید دوخت‌ها تمیز و ظریف هستند یا خیر؛ مرحله دوختن عروسک‌های باکیفیت با دقت و ظرافت بالایی انجام می‌گیرد. وقتی دوخت تمیز نباشد یا جایی از دوخت شکافته شده باشد یعنی عروسک بی‌کیفیت است. همچنین باید دقت کنید تمام قسمت‌های عروسک به طور یکنواخت با الیاف پر شده باشد؛ مثلا سایز دو دست عروسک با هم متفاوت نباشد. این را هم بررسی کنید که اگر بخشی از عروسک را فشار دادید حالت ارتجاعی خود را از دست ندهد و سریع به شکل اولیه برگردد.

 نه به کلیشه‌های جنسیتی!

اغلب والدین بر اساس جنسیت کودکان خود برای آن‌ها عروسک پولیشی می‌خرند. در ذهن بسیاری از ما رنگ صورتی برای دختران و رنگ آبی برای پسران است، برخی شکل‌ها مخصوص دختران و برخی مخصوص پسران است. اما حقیقت این است که نمی‌توان قاعده و قانونی را در رابطه با شکل و رنگ عروسک در نظر گرفت و کودک را محدود کرد.
علایق کودکان با هم متفاوت است و شاید فرزند پسر شما از عروسک پولیشی‌ای خوشش بیاید که به نظر شما دخترانه است. به هیچ عنوان کودک را محدود نکنید و برای انتخاب عروسکی که دوستش دارد، مانع او نشوید. صحیح نیست که کودک از همین سن کم درگیر کلیشه‌های جنسیتی شود. شاید به نظرتان چندان مهم نباشد؛ اما مطمئن باشید همین مسائل به ظاهر جزئی می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت کودک بسیار موثر باشد.
در ضمن هنگام انتخاب و خرید عروسک پولیشی اگر کودک در سنی است که می‌تواند نظر بدهد و انتخاب کند، حتما نظر او را بپرسید. وقتی متناسب با سلیقه او برایش عروسک بخرید هم به او حس خوبی می‌دهید و هم اعتمادبه‌نفسش را تقویت می‌کنید.
اگر قصد دارید بدانید عروسک ها چه تاثیری در رشد فرزندتان دارد می‌تونید مقاله فواید بازی با عروسک های پولیشی و نرم برای کودکان را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب ۶ تا از مهم‌ترین نکاتی که برای خرید عروسک پولیشی لازم است بدانید را با شما در میان گذاشتیم. هرگز کیفیت را فدای هزینه نکنید. اگر تعداد کمی عروسک اما باکیفیت بخرید بهتر از این است که عروسک‌های زیادی خریداری کنید اما بی‌کیفیت باشند و زود خراب شوند.
هنگام خرید عروسک به ایمنی و سلامت کودکان نیز حتما توجه کنید. در نهایت این که سعی کنید اگر عروسک پولیشی از نوع قابل شست‌وشو است اول آن را بشویید، سپس عروسک را به کودک بدهید. عروسک‌ها در مراحل مختلف تولید و بسته‌بندی ممکن است با گرد و خاک و سایر عوامل آلوده شوند. این آلودگی‌ها می‌توانند به پوست حساس کودکان آسیب بزنند؛ هم‌چنین کودک عروسک را می‌بوسد یا آن را در دهان خود می‌کند و به این طریق آلودگی باعث بیماری‌اش می‌شود.
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
نویسنده: تیم تانی لند
امتیاز شما
ارسال دیدگاه