فواید بازی با عروسک‌های پولیشی و نرم برای کودکان

(دیدگاه 1 کاربر)

دانشمندان علوم اعصاب در بررسی‌های جدید متوجه شده‌اند که از فواید بازی با عروسک‌های پولیشی و نرم درعروسک‌بازی کودکان باعث فعالیت نواحی از مغز می‌شود که با پردازش اطلاعات اجتماعی و همدلی مرتبط است.
آیا خاطرتان هست که اولین دوست و همدم دوران کودکی شما که یا بهتر بگوییم چه بوده؟ برای بسیاری از ما، اولین عروسک‌مان، اولین دوست دوران کودکی‌مان‌ نیز بوده است. احتمالا ساعت‌ها مشغول بازی با عروسک یا اسباب‌بازی دلخواهمان می‌شدیم و طی ساخت سناریوهایی تخیلی به تمرین مهارت‌های ارتباطی، عاطفی و همدلی می‌پرداختیم.
اما آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که این عروسک‌بازی چه تاثیراتی روی ذهن و رفتار شما گذاشته است؟ چرا از گذشته‌های دور، بازی یکی از اساسی‌ترین نیازها و مهم‌ترین فعالیت‌های کودکان شناخته شده است؟
بازی به عنوان فرآیندی چند بعدی در نظر گرفته می‌شود که به تکامل و رشد کودکان کمک کرده و راهی است برای تخلیه انرژی آن‌ها در مسیری مناسب. کودکان از طریق بازی می‌توانند علاوه بر شناخت استعدادها، توانایی‌ها، خواست‌ها، نقاط ضعف و قوت خود، به استحکام شخصیت خود نیز کمک کنند.
از آن‌جایی‌که نوزادان شروع به شناخت دنیای اطراف خود از طریق دهان و دست‌هایشان می‌کنند، قیمت عروسک پولیشی خیلی مناسب نسبت به اسباب بازی های گران قیمت مانند ربات و عروسک های پلاستیکی است، آن ها می‌توانند بهترین گزینه برای رشد مهارت‌های حسی آنان باشد. چرا که این عروسک‌ها بسیار نرم هستند و در اندازه و رنگ‌های مختلف می‌توانند در جلب توجه کودکان موثر واقع شوند.
در این مطلب به تاثیرات مختلف بازی با عروسک‌های پولیشی خرس، یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان، می‌پردازیم.
 

فواید بازی با عروسک‌های پولیشی و نرم در کودکان

ایجاد حس آرامش

برای کودکان هرچقدر هم که از اخبار منفی دور باشند، جهان اطراف می‌تواند جای ترسناکی به نظر برسد. از فواید بازی با عروسک‌های پولیشی و نرم این است که باعث به یادآوردن خاطرات آشنا در کودکان شده و حس امنیت در آن‌ها ایجاد می‌کند. احساس آرامشی که کودک از عروسک پولیشی سگ خود می‌گیرد می‌تواند نتیجه تماس بدنی و بکارگیری حواس وی در ارتباط با عروسک باشد.
کودکان به کمک این عروسک‌ها می‌توانند با شرایط جدید روبه‌رو شوند و احساس آسیب‌پذیری کمتری داشته باشند.



افزایش اعتماد به نفس

کودکان کوچک از آن‌جایی‌که تسلط زیادی بر دنیای خود ندارند، از استقلال و اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. هنگام بازی با عروسک، کودکان خود را در جایگاه والدین آن عروسک دیده و بدین ترتیب حس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. این جایگاه به کودکان نیز کمک می‌کند تا حس مسئولیت پیدا کرده و وظایفی مشابه وظایف پدر و مادر در مقابل عروسک خود ایفا کنند و از این طریق احساس توانایی و اعتماد به خود را افزایش دهند.

آموزش مدیریت احساسات

معمولا کودکان هنگام بازی با عروسک‌ خود، سناریویی ذهنی ایجاد می‌کنند و در آن به نقش‌آفرینی می‌پردازند. هنگامی که کودکان احساساتی را تجربه می‌کنند که درک مشخصی از آن‌ها ندارند، بازی با عروسک‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا به روشی ایمن این احساسات را تجربه کرده و درباره آن‌ها بیاموزند.
عروسک‌های پولیشی فیل به لطف جنس و مدل طراحی‌اش به نسبت عروسک‌های پلاستیکی حس طبیعی‌تری دارند. در نتیجه کودکان می‌توانند با در آغوش کشیدن یک عروسک نرم به جای عروسک پلاستیکی، از احساسات مثبت بیشتری برخوردار شوند.

تمرین مهارت‌های اجتماعی

در ذهن کودکان، عروسک‌هایشان حکم دوست، خواهر، برادر یا یکی از آشنایان را دارند. یکی از فواید بازی با عروسک‌های پولیشی و نرم در کودکان هنگام عروسک‌بازی، در حقیقت در حال تمرین نحوه برقراری ارتباط با اشخاص مختلف هستند چراکه در سناریوی ذهنی آنان، هر عروسک می‌تواند نماینده یکی از اطرافیان وی باشد.
علاوه بر این، کودک می‌تواند به کمک عروسک‌های پولیشی گربه، مهارت‌های دیگری مانند لباس پوشیدن، مسواک زدن، کتاب خواندن و ... را یاد بگیرد. به عنوان مثال هنگامی که زمان مسواک زدن کودک فرا می‌رسد، والدین می‌توانند از او بخواهند تا خرس عروسکی خود را بیاورد و نشان بدهد که آقا یا خانم خرسه چطور دندان‌هایش را تمیز می‌کند؟
همانطور که گفته شد، کودکان از نقش بازی کردن لذت می‌برند و این راهی است تا آن‌ها بتوانند از والدین خود تقلید کرده و مهارت‌های بزرگسالی خود را تمرین کنند.

تقویت مهارت زبانی

یکی از راه‌های تقویت مهارت‌های زبانی کودکان، مکالمه با حیوانات و شخصیت‌های عروسکی است. یکی از کارهایی که اغلب بزرگسالان هنگام بازی با کودکان انجام می‌دهند، صحبت و بازی کردن در نقش یکی از عروسک‌های کودک است. با این روش می‌توان با بیان احساسات یا خبرهای هیجانی، کودکان را به برقراری ارتباط با عروسک تشویق کرد.
گفتگو و صحبت با عروسک پولیشی برای کودک می‌تواند یکی از تمرین‌های کامل ارتباطی و زبانی به شمار آید. در این نوع بازی، کودک به قصه‌سرایی پرداخته و زمینه سوادآموزی را در خود ایجاد می‌کند.

فراهم آوردن محیطی سالم و ایمن

یکی دیگر از مزایای بازی با عروسک‌های پولیشی و نرم این است که اکثر آن‌ها از نوعی پارچه ضدحساسیت ساخته شده‌اند تا در کودکان ایجاد آلرژی نکنند. ضمن آن‌که به دلیل جنس پارچه‌ای آن، می‌توان در صورت کثیف شدن یا گرد و غبار گرفتن، فوراً عروسک را شست و تمیز کرد. در نتیجه ایمنی و سلامتی این عروسک‌ها برای کودکان بسیار بالاتر از نوع پلاستیکی آن‌هاست.
از دیگر مزایای عروسک‌های پولیشی می‌توان به وزن مناسب و نداشتن تیزی اشاره کرد. در نتیجه کودکان هنگام بازی با این عروسک‌ها راحت بوده و آسیبی آنان را تهدید نخواهد کرد.
البته والدین باید توجه داشته باشند که این عروسک‌ها اجزای دکمه‌ای یا چسبی نداشته باشند چراکه خطر کنده و بلعیده شدن آن‌ها در کودکان زیر سه سال وجود دارد.

دوام و ماندگاری بالا

خرید عروسک‌های پولیشی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. این عروسک‌ها به دلیل آن‌که هیچ قطعه الکترونیکی یا مکانیکی ندارد، اگر به طور صحیح نگهداری شود می‌تواند برای سالیان سال وضعیت عالی خود را حفظ کند و از کودکی به کودک دیگر برسد!

آموزش جدایی از والدین

یکی از رایج‌ترین ترس‌ها میان کودکان، جدایی از والدین است. یکی از بهترین راه‌های کاهش این ترس در کودکان، استفاده از عروسک‌های پولیشی است.
طی روز عروسک پولیشی را در اختیار کودک خود قرار دهید و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه سرگرم بازی با آن شود. به مرور زمان کودک با عروسک انس می‌گیرد. پس از مدتی، هر زمان که کودک ترس خود را از جدایی از شما ابراز کرد، به او اطمینان دهید که عروسک پولیشی او همیشه کنارش خواهد بود. این روش برای عادت دادن کودک به خوابیدن مستقل در تخت خواب خود نیز می‌تواند موثر باشد.

نکته‌ای مهم برای پدر و مادرها درباره عروسک‌بازی فرزندانشان

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بازی با عروسک تاثیر بسیار زیادی بر ذهن کودک داشته و به او کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی، عاطفی، اجتماعی، زبانی و ... خود را تقویت کند. بنابراین هرگز فرزند خود را از بازی با عروسک منع نکنید، چه فرزندتان دختر باشد و چه پسر.
تنها یادآوری این نکته لازم است که قبل از در اختیار قرار دادن عروسک، حتما ایمنی آن را بررسی کنید.
حالا که با فواید بازی با عروسک‌های پولیشی آشنا شدید قبل از خرید حتما ۶ تا از مهم‌ترین نکاتی که برای خرید عروسک پولیشی لازم است بدانید را مطالعه کنید.
به پدر و مادرها توصیه می‌کنیم که علاوه بر فراهم کردن مایحتاج ضروری فرزندشان، حتما عروسک مورد علاقه کودک را نیز خریداری کنند. چرا که بازی با عروسک می‌تواند به عنوان یک روش مناسب برای رشد ذهنی و فیزیکی در نظر گرفته شود.
خلاصه آنکه، هر کودکی اسباب‌بازی مورد علاقه خود را دارد. اما عروسک یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌ها میان کودکان است. بازی با عروسک باعث می‌شود تا قوه تخیل کودک فعال شده و شروع به قصه‌سرایی کند؛ قصه‌ای که خودش در آن به تقلید از والدین در قبال عروسک‌هایش مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته و بدین ترتیب مهارت عاطفی و ارتباطی خود را تقویت می‌کند.
عروسک برای کودک حکم دوست و همراهی را دارد که همیشه و در همه جا کنار وی است؛ با هم بازی می‌کنند، غذا می‌خورند، مسواک می‌زنند، می‌خوابند و بزرگ می‌شوند.
در میان انواع عروسک‌ها، عروسک‌های پولیشی با ظاهر نرم و زیبای خود می‌توانند بهترین و ایمن‌ترین دوست کودکان باشند. کلام آخر آن‌که با خرید عروسک‌های پولیشی می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید!
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
نویسنده: تیم تانی لند
امتیاز شما
ارسال دیدگاه