فواید در آغوش کشیدن عروسک‌های پولیشی حیوانات برای کودکان

(دیدگاه 2 کاربر)
عروسک‌ها اولین و مهم‌ترین دوست کودکان هستند. کودک ما قبل از این که از این میان انسان‌ها برای خودش دوست پیدا کند، با عروسک‌ها دوست می‌شود و به نوعی شخصیتش در کنار عروسک‌هایش شکل می‌گیرد. در دنیای امروزی همه به خوبی می‌دانند و در علم روانشناسی نیز تاکید شده است که عروسک فقط وسیله‌ای برای بازی و سرگرمی نیست و تاثیر بسیار مهمی در رشد و تربیت کودکان دارد. در این میان عروسک‌های پولیشی نرم و به اصطلاح بغلی جزو پرطرفدارترین و محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان هستند. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین فواید در آغوش کشیدن عروسک های پولیشی حیوانات برای کودکان را بررسی کنیم تا با آگاهی از مزایای بازی با عروسک‌ها، برای کودک دلبند خود عروسک‌های دوست‌داشتنی بخرید.

شناخت و دوستی با حیوانات

 کودکان سعی می‌کنند تا با در آغوش کشیدن عروسک‌های خود عشق و علاقه خود را به آن‌ها نشان دهند. به این طریق کودک با در آغوش کشیدن عروسک‌های پولیشی حیوانات یاد می‌گیرد که حیوانات را دوست داشته باشد و به آن‌ها محبت کند. برای مثال کودک وقتی یک عروسک گربه پولیشی را بغل می‌کند و با او بازی می‌کند، می‌آموزد که در دنیای واقعی هم با حیوانات رفتاری توام با مهربانی و عطوفت داشته باشد و آن‌ها را آزار ندهد. ضمن این که بازی با حیوانات پولیشی به نوعی از فوبیا و ترس کودک نسبت به حیوانات هم می‌تواند پیشگیری کند.

سخنوری-در-کودکان-با-عروسک-های-پولیشی-حیوانات 
ایجاد حس آرامش و دفع احساسات منفی

اگر به رفتار کودکان دقت کنید بسیاری از بچه‌ها به محض این که چیزی ناراحتشان می‌کند یا مثلا با بزرگترها دعوا می‌کنند سریع به عروسک‌هایشان پناه می‌برند و آن‌ها را در آغوش می‌کشند. علت این است که عروسک‌ها از جمله عروسک‌های پولیشی حیوانات به کودکان آرامش می‌دهند و احساسات منفی از جمله اضطراب و افسردگی را از کودک دور می‌کنند. عروسک‌های پولیشی حس امنیت در کودکان ایجاد می‌کنند و کودکان به کمک آن‌ها احساس آسیب‌پذیری کم‌تری خواهند داشت. با در آغوش کشیدن عروسک‌های پولیشی جهانی که می‌تواند برای کودکان ناشناخته و ترسناک باشد به جایی دوست‌داشتنی و آشنا تبدیل می‌شود. در توضیح علمی این مساله می‌توان گفت در آغوش کشیدن یک جسم نرم مثل عروسک پولیشی باعث ترشح هورمون اکسی توسین در بدن کودک می‌شود. این هورمون احساس آرامش در بدن ایجاد می‌کند.

اجتماعی شدن با عروسک های پولیشی

کودکان اولین روابط اجتماعی خود را با عروسک‌هایشان برقرار می‌کنند. کودک وقتی با عروسک‌های پولیشی حیوانات بازی می‌کند در واقع اولین گام‌های اجتماعی شدن را برمی‌دارد. فرزند شما با عروسک پولیشی سگ می‌تواند با آن بازی کند، با آن صحبت کند و احساساتش را بروز دهد، از عروسکش مراقبت می‌کند و به این طریق یاد می‌گیرد چطور با دیگران و در دنیای واقعی ارتباط برقرار کند و معاشرت را می‌آموزد. 

افزایش اعتماد به نفس و احساس توانمندی

بسیار بیش‌تر از آن‌چه فکرش را کنید عروسک‌ها می‌توانند در شکل‌گیری استقلال و اعتماد به نفس کودک شما تاثیرگذار باشند. کودک در طول روز به نوعی تحت فرمان و تسلط بزرگ‌ترهاست و به این نیاز دارد که یک زمانی هم نقش فرد بالغ را بازی کند. کودکی که استقلال و مسئولیتی نداشته است، با عروسک‌های خود تمرین استقلال و مسئولیت‌پذیری می‌کند و به این شکل اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد. وقتی کودک با عروسک‌های پولیشی حیوانات بازی می‌کند احساس کنترل و مراقبت در او تقویت می‌شود و این مساله برای رشد ذهنی و اجتماعی کودک بسیار مهم است. این که کودک در جایگاه والدین عروسک‌هایش قرار بگیرد و کارهایی را که والدینش برای او انجام می‌دهند او برای عروسکش انجام دهد، باعث می‌شود احساس توانمندی کند و به خودباوری برسد. 

کاهش وابستگی به والدین

یکی دیگر از مزایای در آغوش کشیدن عروسک‌های پولیشی حیوانات کاهش وابستگی به والدین است. جدایی از والدین جزء بزرگ‌ترین و اولین ترس‌های اکثر کودکان است؛ عروسک‌ها می‌توانند به کاهش این ترس در کودکان بسیار کمک کنند. وقتی کودک با عروسک‌های خود بازی کند به مرور زمان با آن‌ها انس می‌گیرد، عروسک‌ها احساس امنیت به کودک می‌دهند، کودک به مرور مستقل می‌شود و وابستگی زیادش به والدین کاهش می‌یابد. در این راستا بسیاری از والدین از عروسک‌های پولیشی کمک می‌گیرند تا کودکان را عادت دهند تا جداگانه و مستقل در تخت و اتاق خود بخوابند. 

افزایش قدرت تخیل کودک با عروسک های پولیشی حیوانات

این که کودک بتواند تخیلش را به کار بگیرد و خیال‌پردازی کند نقش بسیار مهم و اساسی در رشد او دارد. والدین یا دوستان کودک هر چقدر با او بازی کنند می‌توانند در مواردی خیال‌پردازی کودک را محدود کنند؛ اما یک عروسک پولیشی هیچ محدودیتی برای او ایجاد نمی‌کند. کودک در حین بازی با عروسک پولیشی نقش‌های متفاوتی می‌پذیرد و به عروسکش هم نقش‌های متفاوتی می‌دهد و به این طریق حسابی قدرت تخیلش را به کار می‌گیرد و ماجراهای جدیدی را تجربه می‌کند. 

اجتماعی-شدن-با-عروسک-های-پولیشی
تقویت فن بیان و سخنوری در کودکان با عروسک های پولیشی حیوانات 

بازی کردن و گفت‌وگو با عروسک‌ها در واقع تمرینی برای کودکان است تا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند. هر شخصی دوست دارد که فرزندش خوش‌زبان و خوش‌صحبت و دارای مهارت‌های ارتباطی قوی باشد؛ اما ممکن است وقتی کودک شما در حین تمرین و تقویت مهارت‌های زبانی خود زیاد صحبت می‌کند خسته و کلافه شوید و این که همیشه فرصت حرف زدن با او را نداشته باشید. اما خیالتان راحت باشد که عروسک‌های پولیشی حیوانات هیچ‌وقت از گوش دادن به حرف‌های کودک شما خسته نخواهند شد، از صحبت کردن او ایراد نمی‌گیرند و رفتارهای عجولانه در مقابلش ندارند. صحبت با عروسک‌های پولیشی می‌تواند برای کودکان بهترین تمرین در جهت بیان احساسات و تقویت مهارت‌های ارتباطی و زبانی باشد.

مدیریت احساسات با عروسک‌های پولیشی حیوانات

در بسیاری از موارد عصبانیت و پرخاشگری کودکان به این دلیل است که نمی‌دانند چگونه احساسات خود را به درستی بروز دهند. در واقع کودکان احساسات جدید و ناشناخته‌ای را تجربه می‌کنند و نمی‌توانند هیجان خود را مدیریت کنند. بازی کردن با عروسک‌های پولیشی حیوانات به کودک اجازه می‌دهد تا با احساساتش ارتباط برقرار کند، آن‌ها را بروز دهد و کنترل کند. مثلا فرض کنید کودک برای این که شب‌ها جدا از شما بخوابد مدام گریه و بی‌قراری می‌کند و هنوز عادت نکرده است. با کمک عروسک و به طور غیرمستقیم از کودک بپرسید که چرا بی‌قراری می‌کند و بفهمید که چه چیزی او را می‌ترساند و بیش از حد به شما وابسته می‌کند. به این طریق کودک به عروسک (در واقع به شما) پاسخ می‌دهد و طی مکالمات احساساتش را با شما در میان می‌گذارد. 
برای اینکه بدانید عروسک ها چقدر می‌توانند برای کودکان مفید باشند می‌توانید فواید بازی با عروسک های نرم برای کودکان را مطالعه کنید.

سخن پایانی
همان‌طور که متوجه شدید عروسک‌های پولیشی حیوانات چیزی بیش‌تر از فقط یک عروسک ساده هستند و در رشد و تربیت کودکان نقش بسیار مهمی دارند. عروسک‌ها به دلیل حمایت عاطفی‌ای که برای کودکان ایجاد می‌کنند و حس امنیت و آرامشی که به آن‌ها می‌دهند، برای کودکان ارزش زیادی دارند و حتی به بهترین دوستشان تبدیل می‌شوند. در ضمن کودکان با کمک عروسک‌های پولیشی نرم، زیبا و دوست‌داشتنی خود از پس چالش‌های سن رشد برمی‌آیند و مهارت‌های مختلفی که برای تربیت و رشدشان لازم است را می‌آموزند. در دنیای امروزی عروسک‌ها تنوع فراوانی دارند؛ به سایت فروشگاه ما مراجعه کنید و با توجه به نظر و علاقه کودکتان بهترین‌ها را برای او انتخاب و خریداری نمایید. 
 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه