عروسک بازی و بهبود مهارت‌های جسمی و ذهنی

(دیدگاه 0 کاربر)

عروسک بازی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای سرگرم شدن کودکان است و البته یکی از بازی‌های جذاب برای هر کودک است. خرید عروسک پولیشی تنها روشی برای سرگرم شدن کودک نیست و باعث می‌شود مهارت‌های زیادی در او رشد کرده یا تقویت شوند. مهارت‌های جسمی و ذهنی کودکان تا حد زیادی با این روش بازی کردن بهبود پیدا می‌کند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با تاثیر عروسک بازی در بهبود مهارت‌های مختلف کودک آشنا شوید.

مهارت‌های ذهنی کودک

عروسک سابقه طولانی در جامعه انسان‌ها دارد و یکی از اولین انواع اسباب‌بازی محسوب می‌شود. این اسباب‌بازی شاید ساده به نظر برسد اما از جنبه‌های مختلف باعث رشد مهارت‌های جسمی و ذهنی کودک می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کارشناس‌ها عروسک بازی را یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای کودکان می‌دانند. در ادامه، درباره تعدادی از مهم‌ترین نتایج بازی کردن با این اسباب‌بازی توضیح داده‌ایم.


رشد مسئولیت‌پذیری با عروسک بازی

کودک از همان ابتدا که عروسک را به او می‌دهید مسئولیت او را قبول می‌کند و این موضوع یکی از روش‌های مناسب برای رشد مسئولیت‌پذیری در شخصیت کودک است. کودک با کمک به عروسک، بازی کردن با او و تلاش برای برقراری ارتباط سعی می‌کند از دوست خود حمایت کند. این کار باعث می‌شود که کودک بداند در دنیای واقعی مسئولیت‌های مختلفی وجود دارد و هر فرد باید نقش خود را انجام دهد. کودکی که در یک محیط آزمایشی یعنی محیط خانه و عروسک بازی این مهارت را تمرین کرده باشد زودتر از دیگران مسئولیت‌پذیر خواهد شد.

رشد مهارت‌های مراقبتی

کودکان مهربان و دلسوز هستند و سعی می‌کنند از عروسک خود نگهداری و مراقبت کنند. تمیز کردن عروسک، تعویض لباس‌ها، شانه زدن موها و فعالیت‌هایی مانند آن نشان‌دهنده رشد مهارت‌های مراقبتی در کودک است. کودک می‌تواند همانطور که پدر و مادر از او حمایت می‌کنند مراقب عروسک خود باشد و با عروسک بازی علاوه بر بازی کردن و سرگرم شدن، مهارت‌های ذهنی خود را هم توسعه می‌دهد.

رشد تخیل با عروسک بازی

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت تخیل در کودکان عروسک بازی است. کودک در حال خیال‌پردازی با عروسک خود است حتی اگر با او بازی نمی‌کند. در دنیای خیالی آن‌ها ماجراهای زیادی وجود دارد و کودک با ایجاد این دنیای خیالی قوه تخیل خود را تا حد زیادی تقویت می‌کند. ذهن کودکان ظرفیت زیادی برای یادگیری و آموزش دارد به همین دلیل تقویت تخیل کودک باعث می‌شود ذهن او از جنبه‌های مختلف رشد کند. کودکی که تخیل قوی‌تری دارد از نظر یادگیری در آینده پیشرفت زیادی دارد. 

مهارت‌های گفتاری

دنیای کودک با دیگران متفاوت است و به همین دلیل گاهی کودک تمایلی به حرف زدن با دیگران ندارد. در مقابل، کودک تلاش می‌کند با عروسک که دوست خوبی برای او است صحبت کند. با این روش ذهن کودک از نظر مهارت‌های کلامی درگیر می‌شود و به مرور زمان، کودک بهتر حرف می‌زند.
عروسک بازی یک روش خوب برای تمرین کلماتی است که کودک از پدر و مادر می‌شنود. گاهی کودک زمان بازی کردن تلاش می‌کند تا کلمات و اصطلاحاتی را که از پدر و مادر شنیده است، تقلید کند و عروسک یک اسباب‌بازی مناسب است زیرا مانند یک دوست ظاهر می‌شود و کودک می‌تواند حرف زدن را با او تمرین کنید.

عروسک بازی و تقویت اعتماد به نفس

افزایش دانش کودک باعث می‌شود که اعتماد به نفس او نیز بیشتر شود. برای مثال زمانی که کودک بتواند برخی کلمات را به درستی صحبت کند اعتماد به نفس او بیشتر می‌شود و می‌فهمد که توانایی یادگیری دارد. قبلا درباره نقش عروسک در رشد مهارت‌های کلامی توضیح داده شد پس در نتیجه عروسک بازی برای بهبود اعتماد به نفس هم مناسب است.
هم‌چنین توضیح دادیم که مسئولیت پذیری کودک با عروسک بازی بیشتر می‌شود که نتیجه آن نیز افزایش اعتماد به نفس است. کودکی که مسئولیت کمک به عروسک را دارد اعتماد به نفس خود را تقویت می‌کند زیرا توانسته به فرد دیگری کمک کند. مهم نیست که این فرد خیالی یک عروسک باشد و همین برای بیشتر شدن اعتماد به نفس او کافی است.

رشد مهارت‌های اجتماعی

اگر کودک بتواند در یک محیط کوچک‌تر مهارت‌های اجتماعی را تمرین کند ذهن او برای رشد آماده خواهد شد. عروسک بازی باعث می‌شود کودک با عروسک خود ارتباط برقرار کند، با اسباب‌بازی‌های دیگر وسایل مختلف بسازند و برای حل مشکلات تلاش کنند. اگر عروسک یا فرد دیگری در بازی آن‌ها وجود داشته باشد ممکن است تاثیر آن بیشتر هم شود. عروسک باعث می‌شود کودک تلاش کند مهارت برقراری ارتباط با دیگران را به دست آورد به همین دلیل یکی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای رشد مهارت‌های جسمی و ذهنی کودک است.

سرگرم شدن با بازی کردن

در انتها، عروسک بازی راهی برای سرگرم شدن کودک نیز هست. کودک انرژی زیادی دارد و باید این انرژی به صورت درست تخلیه شود. درصورتی که انرژی کودک سرکوب شود نتایج نامناسبی روی شخصیت او دارد به همین دلیل بازی کردن باعث می‌شود مراحل رشد کودک سالم باشد. بازی با یک اسباب‌بازی مانند عروسک گزینه مناسبی برای تخلیه این انرژی است زیرا کودک می‌تواند با روش‌های مختلف با آن بازی کند و سرگرم شود.

رشد مهارت‌های جسمی با عروسک بازی

بازی کردن تنها برای سرگرمی نیست و کودک از این روش مهارت‌های جسمی خود را هم تقویت می‌کند. دویدن، برداشتنن اشیا، چیدن اسباب‌بازی‌ها و ... همگی راهی برای رشد مهارت‌های حرکتی کودک است. در زمان بازی کردن، ذهن کودک تمرین می‌کند و جسم را با خود هماهنگ می‌کند. به همین دلیل با افزایش سن، ذهن و جسم انسان‌ها هماهنگ‌تر می‌شود و می‌توانند به راحتی اشیا مختلف را جابه‌جا کنند.
عروسک بازی یکی از روش‌های مناسب برای تقویت مهارت‌های جسمی و حرکتی است. برای مثال زمانی که کودک لباس عروسک را تعویض می‌کند یا موهای آن را شانه می‌زند، ماهیچه‌ها و اندام‌های مختلفی درگیر می‌شوند و این کار یک تمرین مناسب برای رشد مهارت‌های حرکتی است.
شما می‌توانید برای اینکه تفاوت عروسک های پولشی را با عروسک های پارچه ای بدانید مقاله تفاوت عروسک پولیشی با عروسک پارچه ای را مطالعه نمایید.

نتیجه‌گیری 
در این مطلب توضیح داده شد که عروسک بازی نقش مهمی در رشد مهارت‌های مختلف کودکان دارد. بازی کردن با عروسک تنها راهی برای سرگرم شدن و تخلیه انرژی کودکان نیست زیرا در کنار آن مهارت‌های جسمی و ذهنی کودک نیز تقویت می‌شوند. اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیری، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های کلامی و مهارت‌های مراقبتی نمونه‌ای از این مهارت‌ها است که با این روش ساده اما موثر تقویت می‌شود. از سوی دیگر، کودک با عروسک بازی مهارت‌های جسمی و حرکتی خود را هم تقویت می‌کند.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه