چگونه عروسک بازی کودکان را تفسیر کنیم؟

(دیدگاه 1 کاربر)
عروسک بازی کودکان علاوه بر اینکه روشی برای سرگرم شدن و بازی‌کردن است، رفتارها و افکار درونی کودک را هم نمایش می‌دهد. به همین دلیل لازم است پدر و مادرها بدانند بازی کودکان چه چیزی را نمایش می‌دهد. بسیاری از کودکان استعدادها و یا نگرانی‌های خود را در بازی نمایش می‌دهند و لازم است کمی به روش بازی‌کردن آن‌ها توجه کنید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با روش تفسیر بازی کودکان با عروسک آشنا شوید.

عروسک بازی و نمایش هویت کودک

زمانی که کودک با عروسک خود بازی می‌کند، افکار و هویت خود را نشان می‌دهد. کودکان با عروسک دوست هستند و به همین دلیل هیچ‌چیز را از آن‌ها پنهان نمی‌کنند. حرف‌زدن کودک با عروسک پولیشی فیل، روش رفتار با آن و حتی سلیقه کودک در عروسک نشان‌دهنده شخصیت او است. به همین دلیل تفسیر عروسک بازی کودکان برای بسیاری از پدر و مادرها مهم است. در ادامه چند روش برای تفسیر بازی کودکان با عروسک توضیح داده شده است که با استفاده از آن‌ها بهتر می‌توانید شخصیت کودک، خواسته‌ها و رفتار او را ارزیابی کنید.

بازی-و-نمایش-هویت-کودک
رفتار عمومی در زمان عروسک بازی کودکان

در نگاه اول باید به روش بازی‌کردن کودک توجه داشته باشید. آرام بودن یا نبودن، روش صحبت کودک با عروسک و ... همگی نشان‌دهنده هویت کودک هستند. برای مثال اگر والدین کودک با او بدرفتاری داشته باشند ممکن است کودک نیز با عروسک خود چنین رفتاری داشته باشد. لحن و روش صحبت‌کردن پدر و مادر با کودک در عروسک بازی کودکان دیده می‌شود. به‌این‌ترتیب اگر کودکی با عروسک خود با لحن نامناسب یا خشن صحبت می‌کند در واقع نشان‌دهنده رفتاری است که پدر و مادر کودک با او دارند.
با این توضیحات، در نگاه اول به رفتار عمومی کودک و نوع بازی با عروسک توجه داشته باشید. اگر بازی‌ها هیجان‌انگیز است احتمالا کودک از انجام چنین بازی‌هایی لذت می‌برد و نباید نگران چیزی باشید. اگر بازی بیشتر با گفت‌وگو است نیز نشان می‌دهد کودک تمایل به حرف‌زدن دارد و تلاش می‌کند مهارت‌های ذهنی خود را تقویت کند.

وابستگی کودک به عروسک

ممکن است عروسک بازی کودکان همراه با وابستگی باشد به این معنی که کودک عروسک را همیشه در کنار خود نگه می‌دارد. برخی کودکان عروسک را به مهدکودک می‌برند و نمی‌توانند از آن جدا شوند. چنین مسئله‌ای نگران‌کننده نیست و برای کودکان طبیعی محسوب می‌شود به‌ویژه اگر سن آن‌ها زیر 7 یا 8 سال باشد. ممکن است کودک بدون عروسک خود احساس امنیت نکند و به این دلیل از آن جدا نمی‌شود. کودکان روحیه لطیفی دارند و وابستگی به عروسک در میان آن‌ها طبیعی است و نباید نگران باشید.
با افزایش سن، وابستگی و عروسک بازی کودکان کمتر می‌شود و از حدود 8 سالگی این موضوع خودش را نشان می‌دهد. البته نباید انتظار داشته باشید که وابستگی کودک به‌سرعت از بین برود و از سوی دیگر هم نباید بیش از اندازه نگران این موضوع باشید. تنها درصورتی‌که سن کودک بالای 10 سال و وابستگی او بسیار شدید است باید مسئله را جدی گرفت.

بی‌توجهی کودک به عروسک

اولین دلیل برای این موضوع دوست نداشتن ظاهر عروسک است. به دلیل اینکه کودکان ذاتا عروسک دوست دارند، این موضوع کمتر دیده می‌شود اما ممکن است برخی کودکان با عروسک خود بازی نکنند. افراط در خرید اسباب‌بازی و عروسک هم می‌تواند دلیل این بی‌توجهی باشد؛ چنین موضوعی باعث گیج شدن کودک می‌شود و حتی نسبت به عروسک خود نیز بی‌میل می‌شود.
یکی دیگر از دلایل این موضوع، نبود یک هم‌بازی است. درست است که کودک می‌تواند ساعت‌های طولانی با عروسک خود بازی کند و اصلا هم خسته نشود اما گاهی اوقات کودک علاوه بر عروسک به یک هم‌بازی نیاز دارد و پدر و مادر بهتر است کمی با کودکان خود بازی کنند. وجود هم‌بازی باعث تقویت اشتیاق عروسک بازی کودکان می‌شود و این بازی باعث بهبود مهارت‌های جسمی و ذهنی کودک می‌شود. 
یک موضوع دیگر برای این موضوع احساس فراموش ‌شدن از سوی والدین است. برخی پدر و مادرها برای کودک خود عروسک تهیه می‌کنند و قصد دارند با این روش به کارهای خودشان برسند که رفتاری اشتباه است. کودکان بر خلاف چیزی که تصور می‌کنیم درک عمیقی دارند و احساس فراموش‌ شدن از سوی والدین برای آن‌ها بسیار ناخوشایند است. در نتیجه این ناراحتی، یا کودک با عروسک خود بازی نمی‌کند یا شدیدا به آن وابسته می‌شود تا نبودن پدر و مادر خود را جبران کند.

عمومی-در-زمان-عروسک-بازی-کودکان
رفتارهای غیرمعمول در زمان عروسک بازی کودکان

تنها به دلیل اینکه فرزندان شما کودک هستند به این معنی نیست که برخی رفتارها در سن کودکی طبیعی است. برای مثال خشونت با عروسک، رفتار نامناسب با آن و یا رفتارهای غیرمعمول در زمان عروسک بازی کودکان گاهی می‌تواند نگران‌کننده باشد. کودکانی که با مسائل خشونت‌آمیز روبرو می‌شوند احتمالا در زمان بازی‌کردن با عروسک نیز آن را نمایش می‌دهند. 
به صورت کلی کودکان مهربان هستند و معمولا نسبت به عروسک واکنش مناسبی دارند اما گاهی وجود استرس و اضطراب زیاد نیز گاهی در عروسک بازی کودکان دیده می‌شود. برای مثال اگر کودک با عروسک ارتباط برقرار نمی‌کند، با عروسک آرام نمی‌شود و یا در کنار آن احساس امنیت
چنانچه کودک شما حساسیت خاصی دارد قبل از خرید، مطلب انتخاب و نگهداری صحیح عروسک برای کودکان آلرژیک را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری 
در این مطلب عروسک بازی کودکان از جنبه‌های مختلف بررسی شد و توضیح دادیم که این روش بازی‌کردن مانند آینه، نشان‌دهنده افکار کودک است. اگر کودک در معرض فشار، اضطراب و مانند آن باشد این موضوع خودش را در قالب بدرفتاری یا لحن نامناسب صحبت با عروسک نمایش می‌دهد. بسیاری از رفتارها مانند وابستگی به کودک طبیعی هستند و تنها درصورتی‌که شدید باشند باید از یک متخصص کمک بخواهید.
 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه