اسباب بازی ایمن برای کودکان

(دیدگاه 0 کاربر)

اسباب‌بازی ایمن برای هر کودک ضروری است تا بدون خطر و دور از مشکل بتواند بازی کند. بسیاری از پدر و مادرها نگران سلامتی فرزندان خود هستند و به همین دلیل برای انتخاب اسباب‌بازی وسواس دارند. در این مطلب چند نکته مهم برای انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان توضیح داده شده تا با دیدگاه بهتری وسایل موردنیاز کودک را تهیه کنید.  خرید عروسک پولیشی گربه یه انتخاب مناسبه که بدون هیچ آسیبی به کودک می‌تونه اون رو سرگرم کنه. در ادامه به این مسئله می‌پردازیم.

سن کودک را در نظر داشته باشید

اولین نکته‌ای که برای انتخاب اسباب‌بازی ایمن باید به آن توجه کنید سن کودک است زیرا برای هر گروه سنی اسباب‌بازی مناسبی در نظر گرفته شده است. اولین روش تشخیص این است که برچسب روی اسباب‌بازی را بررسی کنید که روی آن سن مناسب درج شده است. این نکته ساده باعث می‌شود کودک شما از بسیاری از خطرات دور باشد.
برای کودک زیر 3 سال اسباب‌بازی ریز مناسب نیست زیرا آن را وارد دهان خود می‌کند. برای کودکان زیر 4 سال یا حتی 6 سال نیز اسباب‌بازی‌هایی که قابلیت پرتاب دارند، مناسب نیستند. همچنین اسباب‌بازی برقی نیز برای کودکان زیر 8 سال مناسب نیست.

عروسک بازی ایمن برای کودک

به ساختار اسباب‌بازی توجه کنید

ساختار یکی دیگر از نکاتی است که برای انتخاب اسباب بازی ایمن باید به آن توجه کنید. ساختار به معنی مواد استفاده شده، یک‌تکه یا چندتکه بودن اسباب‌بازی و موارد دیگری است که نوع ساخت آن را نشان می‌دهد. برخی اسباب‌بازی‌ها از مواد نامرغوب ساخته شده‌اند که هم زود فرسوده می‌شوند و هم برای کودک خطرناک است. به همین دلیل توصیه می‌شود این اسباب‌بازی‌ها را تهیه نکنید.
اگر اسباب‌بازی قطعات کوچک دارد بهتر است تا زمانی که کودک بزرگ‌تر نشده آن را تهیه نکنید. برای مثال نخ، روبان، مهره و قطعات دیگر همگی مثال‌های مناسبی هستند و کودک می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی از اسباب‌بازی جدا کرده و در دهان خود بگذارد.
برای کودکان زیر 3 سال تهیه اسباب‌بازی ایمن مهم است. برای مثال اسباب‌بازی کوچک یا اسباب‌بازی که قطعات کوچک آن به‌سادگی جدا می‌شوند مناسب نیست؛ زیرا ممکن است باعث خفگی کودک شود. اگر اسباب‌بازی ارتجاعی نیست باید از مشت کودک بزرگ‌تر باشد و اگر ارتجاعی باشد، با فشار کوچک شده و در دهان کودک جا می‌گیرد پس بهتر است این نوع اسباب‌بازی در دسترس کودک نباشد.

توجه به توانایی جسمی کودک

کودک در هر سنی که باشد از نظر توانایی جسمانی در یک سطح مشخص قرار دارد. برای مثال یک نوزاد نمی‌تواند راه برود و یا حرکات تند داشته باشد. برای خرید اسباب‌بازی ایمن علاوه بر اینکه باید توجه کنید که با توانایی جسمانی کودک همخوانی داشته باشد، نباید باعث آسیب شود. برای مثال اگر یک دوچرخه بزرگ تهیه کنید که تا چند سال مجبور نباشید دوچرخه بخرید ممکن است باعث آسیب کودک شود زیرا روی دوچرخه بزرگ خود تسلط ندارد.

به وزن اسباب‌بازی توجه کنید

تصور کنید اسباب‌بازی روی پای کودک شما بیفتد و باعث آسیب شود. به همین دلیل علاوه بر نکاتی که تا این لحظه درباره اسباب بازی ایمن گفته شد باید به وزن و ابعاد نیز توجه کنید. دقت کنید که اسباب‌بازی متناسب با جثه کودک باشد و بهتر است اگر اسباب‌بازی نخ یا طناب بلندتر از 30 سانتی‌متر دارد از خرید آن پرهیز کنید. ممکن است این بند دور گردن کودک بپیچد و دردسر ایجاد کند.

بازی عروسک برای کودک
بادکنک و آهنربا خطرناک است

شاید بادکنک برای جشن و مهمانی مناسب باشد اما هرگز وسیله مناسبی برای بازی کودکان نیست. بادکنک اتفاقات ناخوشایند زیادی ایجاد می‌کند که برای مثال می‌توان به گیرکردن آن در راه تنفسی کودک اشاره کرد. برای ایمنی کودک بهتر است از این وسیله به‌عنوان اسباب‌بازی استفاده نشود.
آهنربای مغناطیسی یکی دیگر از وسایل خطرناک است که نباید در دسترس کودکان باشد. همچنین اسباب‌بازی‌هایی که این قطعات را دارند خطرناک هستند و بهتر است دور از دسترس کودکان باشند. برای کودکان زیر 5 سال استفاده از این نوع اسباب‌بازی‌ها خطرناک است و برای سنین بالاتر هم باید مراقب باشید.

نکاتی برای والدین

علاوه بر نکاتی که درباره اسباب بازی ایمن توضیح داده شد، چند مورد دیگر وجود دارد که پدر و مادرها باید به آن توجه کنند. یک اسباب‌بازی هرچقدر هم که ایمن باشد باید به‌خوبی نگهداری شود به همین دلیل نکات زیر اهمیت زیادی دارند:
  • محل بازی کودک را تمیز نگه دارید به‌ویژه مراقب اشیا ریز یا نوک‌تیز باشید.
  • وسایل و اسباب‌بازی کودکان را بعد از گذشت مدتی شستشو دهید و ضدعفونی کنید.
  • اسباب‌بازی کودکان را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید تا خرابی، شکستگی و مشکل دیگری نداشته باشند.
  • اسباب‌بازی باید سبک باشد زیرا در غیر این صورت ممکن است مشکل ایجاد کند.
  • توضیحات اسباب‌بازی را بخوانید تا اگر نکته خاصی وجود دارد با آن آشنا شوید.
اگر قصد خرید عروسک را دارید مطلب چگونه عروسک پولیشی را تعمیر کنیم را از دست ندهید.

نتیجه‌گیری
به دلیل اینکه اسباب‌بازی یکی از وسایل ضروری برای هر کودک است باید به موارد ایمنی برای آن توجه داشته باشید. در این مطلب تعدادی از نکات ضروری برای انتخاب اسباب بازی ایمن برای کودکان توضیح داده شد. به‌صورت کلی قطعات ریز نباید در دسترس کودکان به‌ویژه زیر 3 سال باشد. ساختار اسباب‌بازی، جنس مواد استفاده شده و مواردی دیگر نیز مهم هستند. توجه به این نکات باعث می‌شود کودک بازی ایمن‌تری داشته باشد.
 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه