تفاوت عروسک پارچه ای با عروسک پولیشی

(دیدگاه 0 کاربر)

عروسک پولیشی نوعی عروسک است که در سال‌های اخیر با استقبال بالا روبرو شده است. کیفیت و ظاهر این نوع عروسک نسبت به انواع سنتی متفاوت است و باعث شده والدین تمایل داشته باشند از این نوع محصولات استفاده کنند. یکی از ابزار های خوشحال کردن کودکان در سنین پایین خرید عروسک پولیشی خرس می‌تواند باشد، از سوی دیگر عروسک‌های پارچه‌ای سال‌های زیادی است که استفاده می‌شوند و هنوز هم کودکان زیادی به آن‌ها علاقه دارند. در این مقاله همراه ما باشید تا تفاوت این دو نوع عروسک را به‌صورت دقیق بررسی کنیم.

عروسک پولیشی

این نوع عروسک با پارچه‌ای نرم، مخملی و پرزدار ساخته می‌شود و درون آن با مواد مختلف پر می‌شود. بیشترین موادی که برای پرکردن درون این نوع عروسک استفاده می‌شود الیاف مصنوعی مانند پنبه، پوشال و یا حتی پلی‌استر است. عروسک‌های پولیشی کیفیت بالایی دارند و نرم‌تر از سایر عروسک‌ها هستند به همین دلیل کودکان خیلی زود با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. در ساخت عروسک‌های پولیشی به چهره و ظاهر عروسک بیشتر از قبل توجه می‌شود و این نوع عروسک‌ها ظاهر بسیار جذابی دارند. 

عروسک پارچه‌ای

نوع سنتی و قدیمی عروسک است که سال‌های زیادی است به‌عنوان یکی از انواع اسباب‌بازی شناخته می‌شود. این نوع عروسک‌ها از پارچه‌های مختلف ساخته می‌شوند و به همین دلیل کیفیت آن‌ها تا حد زیادی متفاوت است. کیفیت این عروسک‌ها با کیفیت پارچه ارتباط مستقیم دارد. اگر پارچه عروسک کیفیت مناسبی نداشته باشد ممکن است پرزهای آن وارد ریه کودک شود و به آن‌ها آسیب وارد کند. بهترین پارچه‌ای که می‌توان استفاده کرد پارچه نانو است که ضد حساسیت، بدون پرز و قابل شست‌وشو است. 

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی
تفاوت عروسک پارچه‌ای و پولیشی

اکنون که با هرکدام از این انواع عروسک آشنا شدید، بهتر است تفاوت آن‌ها را به طور دقیق بررسی کنیم. به‌صورت کلی مهم‌ترین تفاوت این 2 نوع عروسک شامل موارد زیر می‌شود:
•    جنس پارچه
•    جنس مواد درون عروسک
•    نوع دوخت
•    ظاهر عروسک

جنس پارچه عروسک‌های پارچه‌ای و پولیشی

اولین تفاوت بین عروسک پولیشی و پارچه‌ای در جنس مواد به ‌کار رفته برای ساخت است. نوع پولیشی از پارچه باکیفیت تهیه می‌شود و به همین دلیل معمولا عمر بالاتری دارد. این نوع پارچه قابل شست‌وشو، مقاوم و نرم است و خطری برای کودک و پوست او ندارد. شست‌وشوی این نوع عروسک ساده است و تنها کافی است مواد درون آن را خالی کرده و پوسته عروسک را شست‌وشو دهید. پارچه پولیشی رنگ یا پرز نمی‌گیرد و مهم‌تر از همه حالت اولیه خود را بعد از شست‌وشو حفظ می‌کند.
عروسک‌های سنتی از پارچه‌های مختلف تهیه می‌شدند به همین دلیل کیفیت آن‌ها بسیار متغیر است. درصورتی‌که پارچه استفاده شده کیفیت مناسبی داشته باشد عروسک نیز باکیفیت است. با وجود این، هنوز هم نمی‌توان از پارچه‌های معمولی انتظار زیاد داشت و بعد از مدتی حالت اولیه خود را از دست می‌دهند یا خراب می‌شوند. همان‌طور که اشاره شد پارچه نانو بهترین ماده‌ای است که می‌توان از آن استفاده کرد زیرا علاوه بر دوام بالا، شست‌وشوی آن نیز ساده‌تر است و خطری برای کودک ندارد.

جنس مواد درون عروسک‌های پارچه‌ای و پولیشی

درون عروسک پولیشی با مواد مختلف پر می‌شود که شامل پنبه، پشم‌شیشه، پشم، پلی‌استر و مواد دیگر است. پنبه و پشم‌شیشه به دلیل نرم بودن یک انتخاب مناسب هستند و زمانی که کودک عروسک خود را در آغوش می‌گیرد احساس خوبی دارد. پشم نیز همین ویژگی را دارد اما بعد از شست‌وشو حالت اولیه خود را از دست می‌دهد به همین دلیل باید ابتدا مواد درون عروسک را خارج کرده و سپس پوسته عروسک را شست‌وشو دهید.
پلی‌استر یکی از بهترین مواد برای ساخت انواع عروسک است. این ماده ضد حساسیت است و پرز ندارد و برای پوست حساس کودکان بهترین انتخاب ممکن است. می‌توان بافت پلی‌استر را کمی نرم‌تر ساخت تا هنوز ویژگی نرم بودن در عروسک باقی بماند.
مواد دیگر مانند الیاف ذرت، پلاستیک، فوم و گلوله‌های کوچک نیز برای ساخت این نوع عروسک استفاده می‌شوند. عروسک‌هایی که از گلوله ساخته شده‌اند انعطاف بالایی دارند و تنها با پوسته (پارچه پولیشی) شکل خود را حفظ می‌کنند.
برای عروسک‌های پارچه‌ای نیز همین موضوع برقرار است اما تنوع مواد به‌کاررفته درون آن‌ها بسیار بیشتر است. برای پرکردن عروسک پارچه‌ای می‌توان از هر نوع پرکننده استفاده کرد. ممکن است گاهی این مواد حساسیت‌زا باشند؛ بنابراین بهتر است هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

نوع دوخت عروسک‌های پارچه‌ای و پولیشی

استفاده از مواد مختلف باعث می‌شود که دوخت عروسک نیز متفاوت باشد. برای ساخت عروسک چهارچوب مشخصی وجود دارد که در همه انواع عروسک رعایت می‌شود. با وجود این، زمانی که جنس پارچه متفاوت باشد روش دوخت نیز فرق می‌کند. بهتر است روش دوخت عروسک پولیشی را قبل از دوختن مطالعه کنید.

ظاهر عروسک پولیشی و پارچه ای
ظاهر عروسک پولیشی و پارچه‌ای

همان‌طور که اشاره شد، نوع پولیشی ظاهر جذابی دارد و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر استقبال زیادی از آن شده است. می‌توان به‌راحتی از ظاهر شخصیت‌های انیمیشنی و کارتونی یا حیوانات الهام گرفت و در ساخت نوع پولیشی از آن‌ها استفاده کرد. ظاهر جذاب، بافت نرم، کیفیت بالا و استفاده از شخصیت‌های موردعلاقه کودکان باعث شده این عروسک‌ها محبوبیت زیادی داشته باشند. گاهی در ساخت این عروسک‌ها کمی اغراق می‌شود تا ظاهر آن‌ها تا جای ممکن جذاب باشد.
عروسک‌های پارچه‌ای نیز می‌توان ظاهر مختلفی داشته باشند اما رقیب پولیشی در حال سبقت گرفتن از آن‌ها است. دلیل این موضوع تنها به دلیل ظاهر جذاب نیست بلکه به دلیل مواد استفاده شده در نوع پولیشی است. می‌توان عروسک پارچه‌ای با ظاهر جذاب ساخت اما هنوز پارچه پولیشی کیفیت و جذابیت بالاتری دارد.
اگر قصد خرید عروسک پولیشی را دارید حتما مقاله نحوه خرید از سایت تانی لند را بخوانید.

نتیجه‌گیری 
در این مقاله تفاوت عروسک پولیشی و پارچه‌ای را بررسی شد و توضیح دادیم که نوع پولیشی از یک نوع پارچه خاص به همین اسم ساخته می‌شود. این نوع پارچه نرم و باکیفیت است و می‌توان به‌راحتی و چندین بار آن را شست‌وشو داد. ظاهر این نوع عروسک‌ها بهتر از عروسک‌های پارچه‌ای است و به همین دلیل محبوبیت بیشتری برای کودکان دارند. 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه