افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک

(دیدگاه 0 کاربر)

دوران کودکی، مهم‌ترین دوران زندگی هر فرده که تأثیرات بسیار زیادی در آینده و رشد ذهنی و عقلی فرد داره. معمولاً ریشه تمام مشکلات بزرگسالان، در کودکی افراده. اهمیت این دوره به حدی زیاده که روانشناسان، روانپزشکان و تراپیست‌ها همواره تلاش می‌کنن تا از مراجعینی که دارن، اطلاعاتی درمورد دوره کودکی و نوجوانی اون‌ها به دست بیارن. حتی امروزه روانشناسی کودک که یکی از شاخه‌های علم روانشناسیه، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و روانشناسان فعال در این حوزه، تلاش می‌کنن تا با استفاده از علم روز، در راستای کمک به کودکان، قدم بردارن. ما توی این مقاله قصد داریم تا درمورد افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک پولیشی، اطلاعات جذابی به شما انتقال بدیم.

اعتماد به نفس در کودکان

قبل از هرچیز باید بگیم که تعریف اعتماد به نفس چیست؟ در واقع اعتماد به نفس به معنی اینه که کودک (فرد) خودش رو ارزشمند و توانمند بدونه و به توانمندی‌هاش باور داشته باشه. همچنین توانایی بروز عقاید، علاقه‌ها و توانایی‌هایی که درون آن‌ها است، یکی از موارد تأثیرگذار بر اعتماد به نفس افراده که از نشونه‌های یک فرد با اعتماد به نفسه. شکل‌گیری اعتماد به نفس در انسان، مربوط به دوران کودکیه و بیشتر افرادی که از کمبود اعتماد به نفس در بزرگسالی رنج می‌برن، کودکی خوبی رو سپری نکردن و یا در اون دوران نتونستن که اعتماد به نفس کافی رو به دست بیارن.

تأثیر اعتماد به نفس

تأثیراتی که اعتماد به نفس کافی بر روی افراد داره رو به هیچ وجه نمی‌شه نادیده گرفت. بچه‌های با اعتماد به نفس به راحتی حرف‌ها و افکارشون رو بیان می‌کنن و می‌تونن به راحتی از پس خودشون بر بیان. اعتماد به نفس بر روی استقلال بچه‌ها تأثیر زیادی داره و بچه‌هایی که از این نظر ضعیف هستند معمولاً نمی‌تونن در آینده، زندگی موفقی داشته باشن. انتخاب دوستان، حضور در جمع‌ها، انتخاب شغل، مسئولیت‌پذیری، تعهد و ... چند نمونه از مواردی هستن که اعتماد به نفس بر روی اون‌ها، تأثیر خیلی زیادی داره.

حس اعتماد به نفس در کودکان
حس اعتماد به نفس در کودک چطور شکل می‌گیره؟

حس اعتماد به نفس از حس‌های پیچیده درون افراده، که اگر خوب به اون توجه نشه؛ می‌تونه باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب بشه. اعتماد به نفس کاذب، تأثیرات منفی زیادی داره و باید از اون جلوگیری کرد. همینطور باید تلاش کرد که حس اعتماد به نفس، در حد اعتدال و درست خودش شکل بگیره. برای این کار باید به عواملی که بر روی ایجاد حس اعتماد به نفس نقش دارن، تمرکز کرد. از جمله مواردی که تأثیر زیادی بر روی ایجاد حس اعتماد به نفس در کودکی دارن می‌شه به:
  • محبت پدر و مادر
  • نحوۀ رفتار دوستان و نزدیکان
  • بازی‌های دوران کودکی (به خصوص بازی با عروسک)
  • تجربه کردن حس دوست داشته شدن
  • داشتن استقلال برای انجام کارها
  • یادگیری مهارت‌های مختلف
  • داشتن حق انتخاب
  • و ...
اشاره کرد.
در کنار رفتار پدر و مادر و محبت‌های اون‌ها نسب به بچه‌هاشون، باید دقت کرد که بچه‌های امروزی، به خاطر کوچیک‌تر شدن خانواده و تعداد افراد خانواده، زمان زیادی رو به تنهایی می‌گذرونن. معمولاً این زمان‌ها همراهه با بازی‌های رایانه‌ای و یا عروسک بازی. عروسک‌بازی یکی از تفریحات بچه‌هاست که باید به اون توجه ویژه‌ای کرد. اهمیت این موضوع به قدری بالاست که روانشناسان کودک، درمورد افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک، تحقیقات زیادی انجام دادن و نتیجه این تحقیقات، نشون داده که عروسک بازی، در کنار تمام فوایدی که داره، می‌تونه تأثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس بچه‌ها داشته باشه.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک

همه بچه‌ها، چه پسر و چه دختر، به عروسک بازی علاقه دارن. عروسک‌ها برای بچه‌ها چندین نقش رو ایفا می‌کنن و جذابیتشون برای بچه‌ها خیلی زیاده. یک عروسک می‌تونه یک دوست، پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند، مادربزرگ، پدربزرگ و یا صرفاً یک اسباب بازی باشه. به طور کلی، بازی کردن بچه‌ها، با علاقه‌ها، آرزو‌ها، امیال درونی و ... کودکان در ارتباطه. به راحتی می‌شه فهمید که بچه‌ها در برابر عروسک‌هاشون هیچ مقاومتی ندارن و به اصطلاح، تمام و کمال خودشون هستن. چون عروسک‌ها همون نقشی رو بازی می‌کنن که بچه‌ها دوست دارن. این اتفاق باعث می‌شه که بچه‌ها بدون هیچ ترسی از نحوه برخورد عروسک‌ها، تموم اون چیزی که هستن رو نمایش بدن. به شکلی که معمولاً می‌شه که خیلی از روحیات بچه‌ها رو از نحوه بازی اون‌ها با عروسکاشون متوجه شد. خیلی وقت‌ها بچه‌ها با ساختن داستان‌های مختلف، خودشون رو توی موقعیت‌های ترسناک، غمگین، پرچالش و ... قرار می‌دن. این کار باعث می‌شه تا کودک در مواجهه با شرایط مشابه در زندگی واقعی، بتونه اون‌ها رو به خوبی رفع کنه. مثلاً خیلی از بچه‌ها از رفتن به دکتر می‌ترسن. اما وقتی یه عروسک با شخصیت دکتر داشته باشن، می‌تونن به خوبی با اون عروسک ارتباط بگیرن و درنتیجه از میزان ترسی که از مراجعه به دکتر دارن، به اندازه قابل توجهی کم بشه.

دلیل افزایش اعتماد به نفس کودک با عروسک
دلایل افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک

شاید اصلی‌ترین دلیل افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک رو بتونیم نحوه رفتار متقابل عروسک‌ها بدونیم. بچه‌ها وقتی با بزرگ‌ترها صحبت می‌کنن، بازخوردهایی رو می‌گیرن که گاهاً براشون ناخوشاینده. اما زمانی که همون صحبت رو با عروسکشون دارن، می‌تونن بازخوردی که دوست دارن رو بازسازی و از طرف عروسکشون، دریافت کنن. در کنار این نکته، عروسک‌ها زمانی که با بچه‌ها هستن، درگیر چک کردن شبکه‌های مجازی، آشپزی و به طور کلی انجام فعالیت‌های دیگه نیستن. درنتیجه کودکان با دریافت حس توجه و در ادامه، دریافت بازخوردهای دلخواهشون، به یک رضایت درونی خوب دست پیدا می‌کنن که نتیجه این حس موجب تقویت اعتماد به نفس اون‌ها می‌شه.

چه عروسک‌هایی برای بازی بچه‌ها مناسب هستن

با توجه به تموم مواردی که گفته شد، باید توجه داشته باشید که در کنار اهمیت عروسک بازی‌های بچه‌ها، اینکه با چه عروسکی بازی می‌کنن، اهمیت زیادی داره. عروسک‌هایی که بچه‌ها با اونا بازی می‌کنن باید کلی ویژگی بهداشتی و بصری داشته باشن. این عروسکا هم باید ضدحساسیت باشن و هم باید طرح و رنگی داشته باشن که بچه‌ها مجذوب اون‌ها بشن. عروسک‌های پولیشی جزء بهترین عروسک‌های بازار هستن. این عروسک‌ها هم ضدحساسیت هستن و هم به خاطر نرم و لطیف بودنشون پیش بچه‌ها جذابیت زیادی دارن. این دسته از عروسک‌ها، از اونجایی که کلی طرح و رنگ مختلف دارن، می‌تونن محبوبیت زیادی پیش بچه‌ها داشته باشن. از انواع این عروسک‌ها می‌شه به عروسک پولیشی خرگوش، عروسک پولیشی گربه، عروسک پولیشی سگ و ... اشاره کرد. یکی دیگه از دلایل محبوبیت عروسک‌ پولیشی، امکان طراحی استایل و انتخاب لباس برای اون‌هاست. پدرومادرها می‌تونن با خرید اکسسوری‌های متنوع برای عروسک‌ بچه‌هاشون، یه عروسک متفاوت به اون‌ها هدیه بدن. اگر یاد دادن زبان به کودک خود را دارید مقاله آموزش زبان انگلیسی به کودک با، عروسک و بازی حتما مطالعه کنید.

عروسک مناسب بچه ها
حرف آخر

در آخر باید بگیم که با توجه به موارد گفته شده، حس اعتماد به نفس، یکی از احساسات بسیار مهم برای افراد است. افرادی دچار کمبود اعتماد به نفس هستن، همیشه شکست می‌خورن و نمی‌تونن به خوبی از پس مشکلاتشون بر بیان. ریشه کمبود اعتماد به نفس در افراد رو می‌شه در کودکی اون‌ها پیدا کرد. بچه‌هایی که در کودکی به خوبی خودشون رو پیدا نکردن، نتونستن توانایی‌ها و علاقه‌هاشون رو نشون بدن و دچار کمبود توجه و محبت بودن؛ نمی‌تونن در آینده اعتماد به نفس مناسبی داشته باشن. برای اینکه درک کنیم چطور می‌شه اعتماد به نفس بچه‌ها رو افزایش داد، باید دقت کنیم که چه عواملی باعث این اتفاق می‌شه. همونطور که گفتیم، عروسک بازی و به طور کلی بازی کردن یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکانه. افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک، به طور محسوسی در بچه‌ها قابل مشاهدست و می‌شه به خوبی این موضوع رو در کودکان متوجه شد.

دوستت رو با تانی لند بساز

تانی لند و عروسک‌هاش، همیشه کنار بچه‌ها هستن و بچه‌های نازنین می‌تونن ساعت‌های طولانی از بازی با عروسک‌های تانی لند لذت ببرن. مجموعه تانلی لند با آماده کردن کلی اکسسوری جذاب برای عروسک‌های پولیشی، به بچه‌ها و پدر و مادراشون اجازه می‌ده که با خرید اون‌ها، بتونن استایل عروسک‌هاشون رو طراحی کنن. در کنار این موارد کلی کیت شغلی جذاب‌ وجود داره و بچه‌ها می‌تونن یک عروسک نجار، پزشک، پلیس یا آتش‌نشان داشته باشن. برای خرید عروسک پولیشی می‌تونید به سایت تانی لند سر بزنید.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه