اسباب بازی برای سن ۱۰ سال

(دیدگاه 1 کاربر)

اسباب بازی مناسب سن 10 سال

اگر فرزندی 10 ساله داشته باشید، دیگر می‌دانید که تا به این سن برای رشد مهارت‌ها و ارتقای ویژگی‌های حسی و عاطفی‌اش، اسباب بازی‌ها و عروسک‌هایش همیشه نقش پررنگی داشته‌اند. در دنیای امروز و با پیشرفت روانشناسی کودکان و نوجوانان، این مسئله، امری بدیهی است که اسباب بازی‌ها دیگر تنها برای وقت‌گذرانی و سرگرمی نیستند.
اسباب بازی‌ها نقش بسیار بااهمیتی در رشد خلاقیت کودکان دارند و موجب تمرین مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی او می‌شوند. اسباب بازی‌ها می‌توانند حس کنجکاوی را در کودک تقویت کنند و او را مجبور به مواجهه با چالش‌های جدید نمایند. 
از آنجا که تهیه اسباب بازی‌ها و خرید عروسک پولیشی گربه مناسب سن فرزندتان، اهمیت بسیاری دارد در این مقاله، ویژگی‌های اسباب بازی مناسب برای کودک 10ساله را با هم مرور می‌کنیم. اما در ابتدا باید ببینیم کودک 10 ساله ما چه ویژگی‌هایی دارد.

اسباب-بازی-های-کودک-10-ساله
مهمترین ویژگی‌های کودک 10 ساله چیست؟

روانشناسان معتقدند 10 سالگی، سن شروع تغییرات در زمینه‌های مختلف است و اینجاست که جنسیت، نقش پررنگ‌تری از قبل خواهد داشت. سرعت رشد دختران به لحاظ جسمانی در این سن و سال از پسران بیشتر است. 10 سالگی سنی است که دوره گذارِ تدریجی از کودکی به سوی نوجوانی آغاز می‌شود و همین امر ممکن است در بسیاری از کودکان، موجب بروز هیجانات مختلفی مثل خشم، خجالت یا ترس بیش از حد شود.
کودکِ در حال گذر به نوجوانی، ممکن است با شما به عنوان پدر یا مادر هم دچار مشکلاتی شود. چراکه همه چیز را از نو بازبینی می‌کند و تجربه جدیدی از هر چیزی کسب می‌کند؛ حتی از پدر و مادرش. بنابراین یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید به وسیله آن بر چالش‌های این چنینی غلبه کنید، داشتن برنامه‌هایی است که تحرک و فعالیت جسمی در آن گنجانده شده باشد. وقت‌گذرانی با کودکان در این سن به آن‌ها احساس اعتماد و مورد اطمینان بودن می‌دهد و خیالشان را از قضاوت شما راحت می‌کند. 
بچه‌های 10 ساله هم‌چنین بیشتر اوقات خود را در دبستان می‌گذرانند و دیگر یاد گرفته‌اند با دوستانشان، تعاملات و روابط دوستی و صمیمیت ایجاد کنند و برای اولین بار، مستقل از خانواده به غریبه‌های هم سن خود اعتماد کرده و علایق و احساسات خود را با آن‌ها در میان می‌گذارند.
کودک در این سن و سالِ حساس، نوسانات خلقی و هیجانی بیشتری را از قبل تجربه می‌کند و همین موجب احساس عمیق‌تر استرس در زندگیش می‌شود. همین جاست که نیاز به کمک شما دارد و شما نیز با بهره‌گیری از دانش مشاوران تربیتی و روانشناسان می‌توانید به کمک او بشتابید. اما یکی از راه‌های خلاقانه کمک به رشد بیشتر فرزندتان در این سن و غلبه‌اش بر احساسات و هیجانات مختلفش، بازی‌های گوناگون و اسباب بازی است. اگر به دنبال دانستن درباره عروسک ها هستین می‌تونید درباره روانشناسی عروسک ها هم بخونید تا بیشتر باهاشون آشنا بشید.

ویژگی‌های اسباب بازی مناسب برای سن 10 سال

کودکان در این سن، نیازمند ارتقای مهارت‌های اجتماعی خود هستند. این امر، مستلزم رشد در سایر ابعاد ذهنی، جسمانی و عاطفی است. پس شاید مهم‌ترین ویژگی اسباب بازی مناسب برای سن 10 سال این است که علاوه بر سرگرمی و ایجاد نشاط روحی، با دارا بودن مزیت‌های آموزشی و تربیتی، موجب تقویت مهارت‌های مختلف او باشد.
والدین تا سن 10 سالگی می‌بایست بهترین استعدادها و درخشان‌ترین ظرفیت‌های فرزند خود را کشف کرده باشند. اگر این طور نیست، می‌توانند با کمک گرفتن از متخصصان استعدادیابی یا مشاوران کودک این مسئولیت را به انجام برسانند. بعد از این مرحله، تهیه اسباب بازی متناسب با استعدادهای اصلی و علایق کودک در اولویت قرار می‌گیرد. 
در این سن و سال، کودکان می‌توانند معماهای پیچیده‌تری را حل کنند. بازی‌های فکری را دوست دارند. اسباب بازی‌های ویژه ورزش کردن که همراه با تحرک است برایشان بسیار مناسب خواهد بود. هم‌چنین به بازی‌های جمعی و گروهی هم بیش از گذشته علاقه نشان می‌دهند.

مهمترین ویژگی‌های-کودک-10-ساله-چیست

 اینجا مثال‌هایی از اسباب بازی مناسب برای سن 10 سال را جمع‌آوری کرده‌ایم:

اسباب بازی‌های فکری

توانایی حل مسئله هرچند به هوش بچه‌ها هم بستگی دارد، اما نقش یادگیری در آن پررنگ‌تر است. پس اگر دوست دارید فرزندتان در این زمینه پیشرفت داشته باشد، بازی‌های فکری برایش بخرید و همراه او بازی کنید. این بازی‌ها به نوعی ورزش ذهن، محسوب می‌شوند. توانایی حل و فصل این بازی‌ها هم موجب اعتماد به نفس بچه‌ها خواهد شد. بازی‌های کارتی که در بازار یافت می‌شود، انواع منچ، سودکو و ... از این دست بازی‌ها هستند. 

اسباب بازی‌های شغلی 

انواع وسایل بازی متناسب با شغل‌های مختلف را می‌توانید بیابید که علاوه بر لذت و سرگرمی، تجربه‌ای جذاب و منحصر به فرد را به کودک 10 ساله منتقل می‌کنند. فرض کنید برایش یک آزمایشگاه علمی کودکانه درست کنید، ابزار تعمیر و وسایل مهندسان را برایش بخرید یا سازه‌های آموزشی که هم بارِ علمی دارند و هم سرگرم کننده هستند را برایش تهیه کنید، با یک تیر، دو نشان را زده‌اید. هم حالش را خوش کرده‌اید و هم تجربه‌ای جدید در اختیارش گذاشته‌اید. 

پازل‌ها 

حل انواع پازل‌ها یک اسباب بازی مناسب برای سن 10 سال است که اعتماد کودک را به خودش و توانایی‌هایش بازیابی و قوی‌تر کند. هرجا کمک خواست به او کمک کنید؛ اما نتیجه کار را به او بسپارید تا حاصل زحماتش را ببیند. انواع پازل‌های دو بعدی و سه بعدی برای کودکان این رده سنی جذاب هستند و تمرین صبر و حوصله هم در حین تکمیل پازل برایشان بسیار گرانبها خواهد بود. هم‌چنین در حین این کار باید تنها بر آن تمرکز کنند و همین جاست که با مفهوم تمرکز آشنا می‌شوند. 

اسباب بازی‌های ورزشی 

کودکان در این سن با رشد جسمی بیشتری مواجه هستند. در این دوره و با آغاز نشانه‌های بلوغ، بدن کودک، هماهنگی کافی ندارد و همین مسئله، اهمیت بازی‌های ورزشی را دو چندان می‌کند. چراکه داشتن تحرک جسمی سالم برای رشد بهتر آن‌ها حیاتی است. اسباب بازی‌های ورزشی هم بسیار مفرح و شاد هستند و هم موجب گردش خون و تنفس درست در بدنِ در حالِ تغییر کودک 10 ساله ما می‌شوند. دوچرخه، اسکوتر، انواع بازی‌های توپی از زمره این وسایل بازی است. 

عروسک‌های دخترانه و پسرانه 

بی‌شک محبوب‌ترین اسباب بازی مناسب برای سن 10 سال در دختران، عروسک‌ها هستند. انواع عروسک‌های پارچه‌ای، پولیشی، سخن‌گو و پرنسسی برای دختران بسیار جذاب است. پسرها هم در این رده سنی ترجیح می‌دهند عروسک‌هایی با ظاهری مردانه‌تر و به ویژه از شخصیت‌هایی مثل اسپایدرمن و سوپرمن را داشته باشند. شاید هم دلشان بخواهد از این‌ها مجموعه‌ای بزرگ درست کنند. 
شاید یکی از بهترین راه‌های نزدیک شدن به کودک 10 ساله‌تان و درک بیشترِ او، هم‌بازی شدن با او باشد. سعی کنید زمانی در هفته را به بازی‌های جمعی اختصاص دهید و از این رو کمکش کنید تا با شروع نشانه‌های بلوغ، کنار بیاید. در این راه از انواع اسباب بازی‌ها و عروسک‌ها هم بهره ببرید!
امتیاز شما
ارسال دیدگاه