چگونه بازی با عروسک منجر به یادگیری و رشد می‌شود؟

(دیدگاه 0 کاربر)

یادگیری در همه مراحل زندگی وجود دارد و همه ما در طول زندگی خود مهارت‌ها و دانش‌های جدید را یاد می‌گیریم. ازآنجاکه کودکان ذهن فعال و آموزش‌پذیر دارند، بازی‌کردن یکی از روش‌های مناسب برای یادگیری است. متخصصان اعتقاد دارند بازی‌کردن تنها برای سرگرمی نیست و تأثیر زیادی در رشد ذهنی کودکان دارد. بازی با عروسک پولیشی حیوانات به دلیل ویژگی‌های خاص این اسباب‌بازی یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت‌های یادگیری است. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با تأثیر عروسک در یادگیری و رشد آشنا کنیم.

یادگیری و رشد چیست؟

یادگیری فرایندی است که در آن دانش، رفتار یا مهارت جدید در انسان ایجاد می‌شود و یا اگر این موارد از قبل وجود دارند، رشد می‌کنند. یادگیری به روش‌های مختلف انجام می‌شود که شامل تحصیل، بازی‌کردن، تمرین و ... است. کارشناس‌ها و متخصصان علوم یادگیری از دیدگاه مختلف فرایندهای یادگیری را بررسی کرده‌اند که در یکی از نتایج که در ادامه توضیح داده می‌شود، تأثیر بازی با عروسک بر یادگیری بررسی شد.
رشد فکری و ذهنی فرایندی است که از ابتدای تولد شروع می‌شود و با گذر زمان کودک یاد می‌گیرد که باید چه واکنش‌هایی داشته باشد. رشد ذهنی شامل توانایی درک، مشاهده، تصور کردن و ... است و عروسک می‌تواند نقش مهمی در افزایش رشد ذهنی کودک داشته باشد به‌ویژه اینکه کودکان یادگیری زیادی دارند.

بازی-با-عروسک-منجر-به-یادگیری-و-رشد

نقش بازی با عروسک در رشد و یادگیری

عروسک یک اسباب‌بازی است که محیط دنیای واقعی را برای کودک شبیه‌سازی می‌کند و بازی با عروسک باعث می‌شود بخش‌ها و مهارت‌های مختلف ذهنی تقویت شوند. برای مثال زمانی که کودک با دست‌های خود بازی می‌کند قسمت‌های ذهن که نقش هماهنگی ذهن و جسم را برعهده دارند، تقویت می‌شوند. همانطور که توضیح دادیم رشد این مهارت‌ها به معنی یادگیری و در نتیجه آن رشد ذهنی است. 
به‌صورت کلی بازی‌ با عروسک از روش‌های زیر باعث تقویت مهارت‌های مرتبط با رشد می‌شود:
تقویت تخیل: اولین موضوع تقویت قوه تخیل است که ذهن کودک را از جنبه‌های مختلف درگیر کرده و باعث رشد آن می‌شود. زمانی که کودک عروسک‌‌بازی می‌کند ممکن است یک‌دنیای خیالی بسازد و در آن ماجراهای زیادی داشته باشد.
تقویت مهارت‌های حرکتی: بازی‌ با عروسک ماهیچه‌ها و اندام‌های مختلف را درگیر می‌کند. برای مثال شانه زدن موهای عروسک، کنار هم قراردادن عروسک‌های مختلف و روش‌های مختلف دیگر همگی ماهیچه‌های مختلف را درگیر می‌کند. همه این موارد علاوه بر اینکه ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند باعث رشد ذهنی می‌شود؛ زیرا کودک یاد می‌گیرد چگونه باید از دست‌ها و بدن خود استفاده کند.
تقویت حس مراقبت: قطعاً کودکان را در حال بازی با عروسک دیده‌اید که سعی می‌کنند از عروسک مراقبت کنند. حس کمک به دیگران و مراقبت ارتباط نزدیکی با مسئولیت‌پذیری دارد و کودک را برای زندگی اجتماعی آماده می‌کند.
تقویت مهارت‌های زبانی و گفتاری: عروسک یکی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای تقویت مهارت‌های زبانی است. مهارت‌های زبانی بخش مهمی از رشد ذهنی کودک هستند و از سمت دیگر باعث افزایش سرعت یادگیری کودک می‌شوند. کودک تلاش می‌کند با عروسک‌های خود حرف ‌زدن را تمرین کند و کلمات مختلف را به کار ببرد به‌ویژه اگر یک کلمه جدید از پدر و مادر خود شنیده باشد.

عصب‌شناس‌ها درباره بازی با عروسک چه می‌گویند؟

یک تیم از دانشمندان علوم اعصاب در مطالعه‌های خود به این نتیجه رسیدند که بازی‌ با عروسک باعث فعال‌شدن بخش‌هایی از مغز می‌شود که مسئول احساس همدلی و پردازش اطلاعات برای روابط اجتماعی هستند. در این تحقیق فعالیت مغزی 33 کودک را که بین 4 تا 8 سال سن داشتند بررسی شد و در نتیجه زمانی که کودک با عروسک بازی می‌کرد، بخشی از مغز فعال می‌شد که مسئول پردازش روابط اجتماعی بود. 
عروسک به کودکان کمک می‌کند تا جهان‌های خیالی بسازند و در آن درباره روابط بین عروسک‌ها یا خودشان با عروسک‌ها فکر کنند. این کار به‌ مرور زمان باعث می‌شود مهارت‌های مربوط به درک روابط اجتماعی افزایش پیدا کند.
این تحقیق در چند روش اجرا شد و هرکدام نتایج متفاوتی داشت. حالت‌های مختلف این تحقیق مشابه زیر است:
•    بازی با عروسک به‌تنهایی
•    بازی‌ با عروسک همراه یک شخص دیگر
•    بازی ‌کردن با تبلت به‌تنهایی
•    بازی‌ کردن با تبلت همراه یک شخص دیگر
نتیجه این بود که بازی‌ با عروسک به‌اندازه بازی ‌کردن با دیگران ذهن را فعال می‌کند. در مقابل بازی ‌کردن با تبلت هرچقدر هم که بازی خلاقانه باشد بخش کمتری از ذهن را فعال می‌کرد.
در حال حاضر بسیاری از والدین نگران رشد مهارت‌های اجتماعی در کودکان خود یا انزوای بیش از حد آن‌ها هستند. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که عروسک کاملاً می‌تواند به پدر و مادرها و کودکان کمک کند تا مهارت‌های لازم را در خودشان تقویت کنند.
بازی-با-عروسک-در-رشد-و-یادگیری

بازی با عروسک و مهار انرژی

کودکان سرشار از انرژی هستند و باید به روش درست از این انرژی استفاده شود. در صورتی ‌که این انرژی سرکوب شود، تأثیر مخربی در ذهن کودک دارد و تا انتهای عمر همراه او است. به همین دلیل کارشناس‌ها اعتقاد دارند بازی‌ کردن باید در فعالیت‌های روزانه کودک وجود داشته باشد. از آن جا که همیشه بازی‌ کردن در خارج خانه ممکن نیست، بهترین گزینه استفاده از اسباب‌بازی مناسب است.
عروسک‌ها می‌توانند علاوه بر مهار انرژی باعث تقویت مهارت‌های مختلف شوند که قبلاً درباره آن‌ها توضیح داده شد. یکی از دلایلی که برخی عروسک‌ها محکم ساخته می‌شوند همین موضوع است تا در شرایط مختلف بازی‌ کردن سالم بمانند.
برای اینکه از اهمیت کودک در زندگی کودکان آشنا بشید می‌تونید مطلب اهمیت عروسک در زندگی کودکان را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری 

در این مطلب توضیح دادیم که بازی با عروسک چه تأثیری در رشد و یادگیری کودک دارد. یادگیری از ابتدای تولد شروع می‌شود و عروسک یک اسباب‌بازی ایده‌آل برای تقویت مهارت‌های مختلف در کودک است. ذهن کودکان به‌سرعت رشد می‌کند و عروسک علاوه بر یادگیری در رشد ذهنی نیز مؤثر است.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه