تاثیر عروسک در استقلال کودک

(دیدگاه 0 کاربر)

استقلال کودک یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای هر پدر و مادر است و این موضوع از جنبه‌های زیادی توسط افراد متخصص بررسی شده است. یکی از روش‌های رشد حس استقلال، بازی‌کردن به‌ویژه با بازی با عروسک پولیشی فیل است. کارشناسان زیادی درباره مزیت‌های بازی با عروسک صحبت کرده و توضیح داده‌اند که این اسباب‌بازی از جنبه‌های زیادی به کودک کمک می‌کند. در این مطلب توضیح داده ایم که با خرید عروسک پولیشی چطور روی کودکتان تاثیر بگذارید. در ادامه همراه ما باشید تا درباره تأثیر عروسک در ساختن شخصیت مستقل برای کودک توضیح دهیم. 

استقلال-در-کودکان
اهمیت استقلال کودک

استقلال فکری و شخصیتی چیزی نیست که از همان ابتدا همراه کودک باشد و باید توسط پدر و مادر و به‌آرامی آموزش داده شود. از سمت دیگر، کمک‌های پدر و مادر اگر درست نباشد نه‌ تنها باعث استقلال نمی‌شود بلکه به ضرر آن هم هست. ایجاد شخصیت مستقل در کودکان مسئله بسیار مهمی است و همین دوگانگی نشان می‌دهد این موضوع چقدر حساس است.
همه پدر و مادرها دوست دارند فرزندشان رشد کند و شخصیت مستقلی داشته باشد. کودک باید کم‌کم یاد بگیرد برخی کارها مانند غذا خوردن و لباس پوشیدن را باید خودش انجام دهد. کودک یاد می‌گیرید که بزرگ‌شدن با مستقل شدن همراه است و باید این مهارت را در خود ایجاد کند. این موضوع باعث می‌شود کودک در بزرگسالی آماده ورود به اجتماع باشد و بتواند مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرد. در این مورد نباید تاثیر عروسک در استقلال کودک را دست‌کم گرفت.

تقویت استقلال در کودکان

برای تقویت استقلال کودک باید از روش‌های زیر استفاده کنید:
•    به کودک فضا برای انتخاب کردن دهید یعنی کودک خودش باید انتخاب کند.
•    به تلاش و کوشش کودک اهمیت دهید و نشان دهید که برای شما ارزشمند است.
•    پرسش‌های آنان را با صبر و حوصله پاسخ دهید.
•    به کودک بیاموزید که باید از منابع دیگر مانند منابع بیرون خانه استفاده کنند.
•    از تصمیمات آن‌ها حمایت کنید.
اکنون یک سوال مهم وجود دارد که تاثیر عروسک در استقلال کودک چیست؟ چگونه عروسک می‌تواند باعث افزایش استقلال در شخصیت کودکان شود؟
یکی از مهم‌ترین تاثیر عروسک در استقلال کودک، این است که کودک احساسات خود را نشان دهد، تصمیم‌گیری کند و برای حل مشکلات خیالی عروسک دنبال راه چاره باشد. در مقابل پدر و مادر به کودک نشان می‌دهند که برای تصمیمات او نسبت به عروسک احترام قائل هستند، اگر کودک سوالی در این زمینه داشته باشد به او پاسخ می‌دهند و البته خود کودک نیز می‌تواند برای عروسکش تصمیم‌گیری کند.

عروسک-در-استقلال-کودک
تاثیر عروسک در استقلال کودک

استقلال تنها به معنی این نیست که کودک کارهای خودش را به‌تنهایی و بدون کمک دیگران انجام دهد. یکی از جنبه‌های مهم استقلال کودک، مسئولیت‌پذیری در آینده است. این مسئولیت‌پذیری کمک می‌کند کودک در بزرگسالی استعدادهای خود را بشناسد و با بروز آنها و داشتن اعتمادبه‌نفس زندگی سالم‌تری داشته باشد. به‌این‌ترتیب باید تأثیر عروسک در مسئولیت‌پذیری کودک را هم در نظر داشته باشید زیرا با داشتن شخصیت مستقل ارتباط دارد.
استقلال کودک از حدود 2 سالگی و زمانی که او با محیط اطراف خود آشنا می‌شود رشد می‌کند و درست در این زمان باید با استفاده از اسباب‌بازی مناسب این حس را پرورش داد. بازی با عروسک تأثیرات زیادی روی کودک دارد اما اگر بخواهیم از جنبه مسئولیت‌پذیری و در نتیجه داشتن حس استقلال به آن نگاه کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

رشد مهارت‌های حرکتی: زمانی که کودک با عروسک خود بازی کند از نظر فکری و حرکتی رشد می‌کند که این باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در او می‌شود. عروسک باعث می‌شود کودک با دست‌های خود کار کند و ذهن نیز در این زمینه تقویت می‌شود. کودکی که اعتمادبه‌نفس داشته باشد حس استقلال بیشتری دارد و بهتر می‌تواند برای خود تصمیم‌گیری کند.
رشد مهارت‌های زبانی: بازی با عروسک نوعی تمرین برای حرف‌زدن بهتر است. زمانی که کودک با عروسک خود حرف می‌زند کلماتی را که توسط پدر و مادر برای او تکرار شده تمرین می‌کند. این کار باعث افزایش قدرت تکلم او می‌شود و کودک راحت‌تر می‌تواند استقلال خود را نشان دهد. از سمت دیگر حرف‌زدن باعث می‌شود کودک خود را روز دهد و اعتمادبه‌نفس داشته باشد و به‌صورت غیرمستقیم حس استقلال را تقویت می‌کند.
تاثیر عروسک در استقلال کودک را می‌توان از منظر رفتاری هم بررسی کرد که مهم‌ترین فواید آن عبارتند از:
رشد مهارت‌های مراقبتی: تابه‌حال به کودکی که با عروسک خود بازی می‌کند توجه کرده‌اید؟ کودک لباس عروسک را تعویض می‌کند، موهای او را شانه می‌زند و سعی می‌کند مشکلات عروسک را برطرف کند. حس مراقبت باعث افزایش مسئولیت‌پذیری می‌شود و کودک درک می‌کند که نسبت به دیگران مسئولیت دارد. قبلاً اشاره کردیم که مسئولیت‌پذیری بخش مهمی از استقلال کودک را تشکیل می‌دهد.
داشتن حس مالکیت و کنترل: معمولاً کودک کنترلی روی محیط بزرگسالان ندارد و باید ابتدا با عروسک‌های خود تمرین کند. عروسک باعث می‌شود کودک ابتدا مهارت‌هایی مانند مالکیت و کنترل را تجربه کند و زمانی که اعتمادبه‌نفس او تقویت شد، حس مستقل بودن نیز رشد می‌کند.
رشد احساسات: پژوهش‌ها نشان داده که بازی با عروسک باعث تقویت عصب‌هایی می‌شود که مسئول بروز احساسات هستند. ساختن دنیای تخیلی با عروسک‌ها باعث می‌شود با رشد مهارت‌های ذهنی حس همدلی در کودک نیز تقویت شود. دکتر سارا گرسون از دانشگاه کاردیف معتقد است افزایش حس همدلی به دلیل افزایش قدرت پردازش ذهنی کودک است و او را برای زندگی اجتماعی آماده می‌کند. قطعاً زندگی اجتماعی سالم بدون احساس مستقل بودن ممکن نیست و به همین دلیل عروسک یکی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای افزایش حس مستقل بودن است.
اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره عروسک هستید، می‌توانید مقاله عروسک پولیشی چیست؟ را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری 
بازی‌کردن تنها برای سرگرمی کودک نیست و همزمان باعث رشد و تقویت مهارت‌های بسیاری در آن‌ها می‌شود. عروسک به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌ها شناخته می‌شود و از نظر بسیاری از کارشناسان برای رشد شخصیت کودک یک انتخاب عالی است. بنابراین در این مقاله به بررسی تاثیر عروسک در استقلال کودک پرداخته شد. عروسک از جنبه‌های مختلف باعث رشد مهارت‌های حرکتی و ذهنی می‌شود که همه آن‌ها کودک را برای ورود به جامعه آماده می‌کنند. 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه