چگونه عروسک پولیشی را تمیز کنیم؟

(دیدگاه 0 کاربر)

چگونه عروسک پولیشی را تمیز کنیم؟

هرچه که سن کودکان بیشتر می‌شود به دلیل اینکه عروسک را با خود جابه‌جا می‌کنند امکان آلوده شدن عروسک بیشتر می‌شود. شست‌وشوی به‌موقع باعث می‌شود عروسک تمیز باشد و مشکلی برای کودک ایجاد نشود. عروسک پولیشی یکی از محبوب‌ترین انواع عروسک است و به دلیل ظاهر جذاب و بافت نرم، یکی از بهترین انواع عروسک است. در این مطلب روش شست‌وشوی این عروسک به طور کامل برسی شده پس تا انتها همراه ما باشید. 

عروسک پولیشی زیپ‌دار

عروسک‌ها با مواد مختلفی پر می‌شوند که شامل پنبه، پشم، فوم، پلی‌استر و ... است. بهترین روش شست‌وشو این است که مواد داخل عروسک را خالی کرده و سپس پوسته عروسک را بشویید. به همین دلیل سازنده‌ها برای خرید عروسک پولیشی گربه یک زیپ قرار می‌دهند که باید ابتدا آن را باز کرده و سپس مواد را خارج کنید. 
برای شستشوی پوسته به چند نکته توجه داشته باشید. اول اینکه یک نوار پارچه‌ای به پوسته متصل است که روی آن علاوه بر مشخصات محصول، روش شست‌وشو نیز درج شده است. روش شستن این پوسته‌ها پیچیده نیست و تنها باید با توجه ‌به دمایی که روی نوار پارچه‌ای درج شده آن را با ماشین لباس‌شویی شست‌وشو دهید. مواد شوینده نباید آسیب‌رسان باشد به همین دلیل صابون و مایع لباس‌شویی بهترین گزینه‌های موجود هستند. بهتر است از خشک‌کن برای پوسته استفاده نکنید و نور آفتاب گزینه بهتری است. درصورتی‌که جنس پوسته حساس است آن را مستقیم زیر نور آفتاب قرار ندهید.
بهتر است علاوه بر پوسته، به فکر تمیز کردن مواد داخل عروسک پولیشی هم باشید. بهترین روش این است که مواد درون عروسک را در مقابل نور آفتاب قرار دهید. بهترین نوع ماده از نظر پاکیزگی پلی‌استر است زیرا رطوبت را جذب نمی‌کند و باکتری نمی‌تواند بر روی آن رشد کند. علاوه بر این، پلی‌استر حساسیت‌زا نیست و برای استفاده کودکان گزینه مناسبی است.

ایجاد-حس-سرپرستی
روش شست‌شوی عروسک خزدار

برخی عروسک‌ها خز دارند و به آن‌ها عروسک‌های پشمالو نیز گفته می‌شود. این نوع عروسک‌ها درصورتی‌که با ماشین لباس‌شویی شسته شوند ممکن است آسیب ببینند و خزها از عروسک جدا شوند. برای شست‌وشو ابتدا عروسک را درون یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید و سپس درون ماشین لباس‌شویی بگذارید. با این روش عروسک آسیب نخواهد دید. درصورتی‌که ماشین از نوع ایستاده باشد بهتر کیسه پارچه‌ای ضخیم‌تر باشد زیرا این نوع از ماشین‌های لباس‌شویی بیشتر به پرزهای عروسک آسیب می‌رسانند.
هرگز از مواد شوینده قوی مانند پودر ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید زیرا پرزهای عروسک در برابر این مواد آسیب‌پذیر هستند. برای خشک‌کردن نیز بهتر است از نور آفتاب استفاده کنید و در صورتی‌که جنس عروسک حساس است آن را در برابر نور مستقیم قرار ندهید.
در صورتی‌که می‌توانید، عروسک پولیشی را با دست شست‌وشو دهید زیرا پرزهای این عروسک‌ها ممکن است هرچند که احتیاط کنید اما پرزهای عروسک درون ماشین لباسشویی آسیب ببینند. اگر هم از ماشین استفاده می‌کنید دمای آب نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. 

چند نکته وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه کنید:
•    اگر درون عروسک فوم یا پشم دارد به راهنمای عروسک‌های پشمی توجه کنید.
•    اگر درون عروسک قطعه الکترونیکی وجود دارد آن را خارج کنید.
•    برای خشک‌کردن عروسک از سشوار استفاده نکنید.
•    اگر عروسک حساس یا قدیمی است بهتر است آن را با دست شست‌وشو دهید.

روش لکه‌گیری عروسک

لکه به دلیل چای، قهوه، بستنی و هر ماده دیگر ایجاد می‌شود و برای لکه‌گیری نیاز نیست تمام عروسک را شست‌وشو دهید. برای لکه‌گیری دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
•    راهنمای عروسک را مطالعه کنید.
•    هرچه زودتر عروسک را لکه‌گیری کنید.
•    مقداری مایع ظرف‌شویی روی یک دستمال آشپزخانه بریزید و سپس به‌آرامی محل لکه را تمیز کنید.
•    اگر ممکن است با آب قسمتی که لکه دارد را تمیز کنید تا مایع ظرف‌شویی روی آن باقی نماند. در غیر این صورت آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
•    عروسک را با نور آفتاب یا هوای آزاد خشک کنید.


عروسک پولیشی موزیکال

درون برخی عروسک‌ها یک قطعه الکترونیکی وجود دارد که موزیک یا هر نوع صدای دیگری را که برای آن تعریف شده باشد، پخش می‌کند. به این نوع عروسک‌ها موزیکال هم گفته می‌شود و برای شست‌وشوی آن‌ها باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه نباید هرگز به بخش الکترونیکی آن‌ها آب برسد به همین دلیل باید قبل از شست‌وشو این قسمت را خارج کنید. درصورتی‌که می‌خواهید عروسک را سطحی شست‌وشو دهید نیاز به انجام این کار نیست.

سه روش اصلی شستن این عروسک‌ها به‌صورت زیر است:
1- شستشو عمیق: در این روش باید ابتدا عروسک را باز کنید و سپس قطعه موزیکال را خارج کنید. برخی عروسک‌ها یک قسمت جدا برای خارج کردن این قطعه در نظر گرفته‌اند (مانند زیپ). بعد از خارج کردن قطعه، باتوجه‌به انواع عروسک پولیشی که تا اینجا بررسی شد، عروسک را شست‌وشو دهید.
2- لکه‌گیری: اگر می‌توانید ابتدا باتری را از قطعه موزیکال خارج کنید ولی این کار اجباری نیست. مانند روش لکه‌گیری، از دستمال و مایع ظرف‌شویی برای تمیزکردن عروسک استفاده کنید.
3- ضدعفونی‌کردن: در این روش باید عروسک را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا با اشعه آن ضدعفونی شود. دقت کنید که جنس عروسک مقاوم باشد و همچنین نور باید به‌صورت مستقیم تابیده شود. به همین دلیل قراردادن عروسک پشت شیشه فایده ندارد زیرا شیشه امواج فرابنفش خورشید را جذب می‌کند.

تمیز کردن عروسک پشمی

این نوع عروسک‌ها ارزان‌تر هستند زیرا به‌جای پلی‌استر درون آن‌ها را با موادی مانند پنبه یا فوم پر می‌کنند. به‌طورکلی کیفیت این عروسک‌ها از نمونه‌های دیگر کمتر است و برای شست‌وشو باید دقت داشته باشید. اول اینکه نباید به مواد درون این عروسک‌ها آب برسد زیرا علاوه بر اینکه به بافت آن‌ها آسیب می‌رساند، باعث کپک زدن و در نهایت حساسیت برای کودکان می‌شود. به همین دلیل دو روش برای شست‌وشوی این عروسک‌ها وجود دارد:
•    شست‌وشو سطحی و لکه‌گیری
•    شست‌وشو اساسی
برای شست‌وشو اساسی عروسک پولیشی دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
•    قسمت دوخت عروسک را پیدا کرده و آن را بشکافید.
•    محتوای درون عروسک را خارج کرده و درون پلاستیک نگهداری کنید.
•    پوسته عروسک را درون کیسه پارچه‌ای قرار دهید و سپس آن را با ماشین لباس‌شویی و آب سرد شست‌وشو دهید. برای شستن از مواد قوی استفاده نکنید؛ زیرا به بافت پوسته عروسک آسیب می‌رسد.
•    بعد از شست‌وشو، پوسته را در هوای آزاد خشک کنید.
•    در نهایت مواد را درون پوسته بریزید و دوباره آن را بدوزید.
اگر این مطلب برای شما جذاب بود می‌تونید برای اطلاعات بیشتر مقاله فواید در آغوش کشیدن عروسک‌های پولیشی برای کودکان را هم مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری 
در این مطلب انواع روش برای شست‌وشوی عروسک پولیشی بررسی شد. همان‌طور که توضیح دادیم، برای شست‌وشوی باید به نوع عروسک توجه کنید. اگر عروسک موزیکال است باید قطعه موردنظر را خارج کنید. اگر عروسک از نوع پشمی است باید تنها پوسته آن را بشویید. درصورتی‌که عروسک زیپ دارد مواد درون آن را خارج کرده و پوسته را درون کیسه پارچه‌ای قرار دهید و سپس آن را شست‌وشو دهید. برای لکه‌گیری هم می‌توانید از دستمال و مایع ظرف‌شویی استفاده کنید.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه