نکات مهم در ایمنی عروسک برای کودکان

(دیدگاه 0 کاربر)
کودکی دوران بسیار مهمی برای هر فرد به حساب می‌آید و عروسک پولیشی دوران کودکی نیز نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان دارند. فرزند شما از طریق عروسک‌هایش با مفاهیم مختلف آشنا می‌شود و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی او بهبود می‌یابد. از طرفی دیگر اسباب‌بازی‌ها می‌توانند به رشد فکری کودک کمک کنند و در رشد و تربیت او بسیار موثر باشند. به طور خلاصه اسباب‌بازی و عروسک تنها وسیله‌ای برای سرگرمی و اوقات فراغت کودک نیست و بسیار فراتر از این عمل می‌کند. با انتخاب درست وسیله بازی برای کودکان خود می‌توانید تاثیر بسیار مثبت و خوبی در تربیت و آینده فرزندتان داشته باشید. تنوع عروسک‌ها در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی بالاست و بسته به سلیقه خود و فرزندتان می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید؛ اما قبل از هر چیز باید به ایمنی عروسک و اسباب‌بازی‌ای که می‌خرید، توجه کنید. در این مطلب نکات مهم ایمنی عروسک را بررسی می‌کنیم. 

نکات-ایمنی-عروسک-کودکان
داشتن برچسب ایمنی و استاندارد

ایمنی عروسک و اسباب‌بازی‌ای که می‌خواهید برای بازی در اختیار کودکتان قرار دهید اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین منظور بهتر است عروسکی که خریداری می‌کنید برچسب سازمان‌های معتبر استاندارد ملی یا جهانی را داشته باشد. این سازمان‌ها در لابراتورهای تخصصی عروسک‌ها را از لحاظ ایمنی بررسی می‌کنند و اگر عروسکی این برچسب‌ها را داشته باشد می‌توانید اطمینان حاصل کنید که برای کودک وسیله ایمنی است.

خرید عروسک بر اساس سن کودک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید عروسک باید به آن دقت کنید توجه به سن کودک است. اگر بر اساس سن کودک برای او اسباب‌بازی نخرید ممکن است ایمنی و سلامتش به خطر بیفتد. برای مثال کودک زیر سه سال نباید با عروسکی بازی کند که ابعادش خیلی بزرگ و وزنش سنگین است؛ زیرا وقتی کودک نتواند به عروسک مسلط باشد امکان دارد عروسک سنگینی کند، روی دست و پای او بیفتد و به کودک آسیب بزند. مثال دیگر این که اگر اسباب‌بازی از تکه‌های کوچک و تیزی تشکیل شده باشد برای کودک زیر سه سال خطرناک است. کودکان در سنین پایین ممکن است تکه‌های اسباب‌بازی را ببلعند یا اگر ریز باشد آن را در بینی خود فرو کنند که در این صورت اتفاقات ناخوشایندی مانند خفگی خواهد افتاد.  خرید عروسک پولیشی خرس می‌تواند گزینه ی مناسبی برای بچه ها باشد.

توجه به جنس عروسک

از دیگر نکات مهم در ایمنی عروسک توجه به جنس عروسکی است که می‌خرید. کودکان به‌خصوص در سن کم کنجکاوند و هر چیزی که دم دستشان باشد را در دهان‌شان می‌گذارند؛ به همین خاطر جنس اسباب‌بازی اهمیت دارد. عروسکی که انتخاب می‌کنید باید ضدحساسیت باشد و پارچه و سایر قسمت‌های عروسک با رنگ‌های مجاز و غیرسمی و بدون سرب ساخته شده باشد. در ضمن پارچه و الیاف به کار رفته در عروسک‌ها باید ضداشتعال باشد. قابل شست‌وشو بودن اسباب‌بازی و عروسک نیز این مزیت را دارد که می‌توانید مرتب آن را با دست یا در ماشین لباسشویی بشویید تا کودک با خیال راحت با آن بازی کند و اگر هم عروسک را در دهانش گذاشت آلوده نباشد که بیمار شود.

گفتن نکات ایمنی به کودک

اگر کودک شما به سنی رسیده که متوجه می‌شود، نحوه بازی با عروسک و اسباب‌بازی را به او توضیح دهید و نکات ایمنی را با او در میان بگذارید. وقتی توجه کودک را به خطرات احتمالی جلب کنید تا حدود قابل‌توجهی از حوادث خطرناک پیشگیری می‌شود. هم‌چنین حواستان باشد کودکان نوپا و کم سن و سال از عروسک‌های خواهر و برادرهای بزرگترشان که مناسب سن آن‌ها نیست استفاده نکنند. این عروسک‌ها ممکن است اشیای ریز یا تیز و برنده‌ای داشته باشد که برای کودک خطرناک باشد، آن‌ها را در دسترس کودکان قرار ندهید.

نکات-مهم-در-ایمنی-عروسک
بررسی ایمنی عروسک قبل از تحویل دادن به کودک

وقتی برای کودک اسباب‌بازی یا عروسکی می‌خرید قبل از این که به او تحویل دهید ایمنی اسباب‌بازی را بررسی کنید. مثلا اگر دکمه‌های لباس عروسک شل بود حتما آن‌ها را سفت کنید تا کودک نتواند راحت دکمه‌ها را جدا کند و در دهانش بگذارد. هم‌چنین ایمنی قاب باتری و امکان دسترسی کودک به باتری‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، این مورد را دقیق بررسی کنید که به راحتی توسط کودک باز نشود. در صورت بلعیدن باتری کودک ممکن است دچار آسیب جدی شود. موارد لازم را چک کنید و بعد با خیال راحت عروسک را به کودک بدهید. همچنین شما می‌توانید برای اینکه بدانید تاثیر عروسک در استقلال کودک چیست این مقاله را بخوانید.

سایر نکات مهم در ایمنی عروسک

اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌هایی که در ساخت آن‌ها از سیم یا مفتول استفاده شده است احتمال بریدن اعضای بدن و آسیب رسیدن به کودک را دارند؛ ترجیحا برای کودکان زیر سه سال چنین عروسک‌هایی نخرید. همچنین اسباب‌بازی‌هایی که با نخ و طناب به بالای تخت کودک وصل می‌شوند باید فاصله مناسبی از او داشته باشند؛ زیرا ممکن است کودک آن اسباب‌بازی را بکشد و روی خودش بیندازد و آسیب جدی ببیند. نکته دیگر این که بهتر است عروسک را اگر قابل شست‌وشو است قبل از این که به کودک‌تان بدهید بشویید؛ زیرا در حین تولید و بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها آلوده می‌شوند و این مساله ممکن است به پوست حساس کودکان آسیب برساند. 

سخن پایانی درباره ایمنی عروسک و اسباب بازی

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات ایمنی عروسک را ذکر کنیم. اگر می‌خواهید کودکتان ساعت‌ها بدون نگرانی بازی کند حتما این نکات را در نظر بگیرید. در آخر این نکته را هم باید بگوییم که عروسک‌ها را هر چند وقت یک بار بررسی و کنترل کنید، اگر اسباب‌بازی کودکتان خراب شد، در صورتی که نتوانستید آن را تعمیر کنید، اسباب‌بازی را دور بیندازید. اسباب‌بازی و عروسکی که خراب شده باشد، مثلا با شکستن لبه‌های آن تیز شده باشد، احتمال این که به کودک آسیب برساند بیش‌تر است. با در نظر گرفتن استاندارد و ایمنی عروسک و اسباب‌بازی کودکان، اسباب‌بازی‌های مناسبی برای کودک خود بخرید تا دوران کودکی‌اش را به خوبی سپری کند و فرآیند رشد و تربیتش به شکل درستی طی شود. 
 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه