انتخاب و نگهداری صحیح عروسک برای کودکان آلرژیک

(دیدگاه 1 کاربر)

انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود پدر و مادرها در انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان دقت بیشتری داشته باشد. امروزه عروسک یکی از بهترین انواع اسباب‌بازی برای کودک است و باعث رشد ذهنی کودک از جنبه‌های مختلف می‌شود. با وجود این، برخی عروسک‌ها حساسیت‌زا هستند و باید از قبل خرید به این نکته توجه داشته باشید. اگر شما هم به انتخاب عروسک پولیشی سگ برای کودک‌های حساس علاقه‌مند هستید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

بررسی دلایل ایجاد حساسیت

دو دلیل اصلی برای به‌وجودآمدن واکنش‌های آلرژیک در کودک وجود دارد. اولین مورد این است که خود کودک نسبت به مواد مختلف حساس است و در این شرایط باید برای انتخاب عروسک محتاط باشید. دلیل دوم جنس عروسک است که بیشتر در عروسک‌های بی‌کیفیت به چشم می‌خورد. برخی عروسک‌ها با استفاده از مواد نامرغوب تهیه می‌شوند و برای کودک حساسیت ایجاد می‌کنند. با این توضیحات، حتما برای انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک به جنس آن توجه داشته باشید.
عروسک‌ها دوست خوبی برای کودکان هستند و کودک هرجا که می‌رود عروسک را همراه خود می‌برد. این موضوع باعث آلودگی سریع عروسک می‌شود. آلودگی زیادی در محیط زندگی وجود دارد و عروسک به دلیل پرزهای زیادی که دارد به‌سرعت این آلودگی‌ها را جذب می‌کند. به همین دلیل باید تا جای امکان عروسک را تمیز کنید و اگر کودک شما عادت‌هایی مثل قراردادن عروسک در دهان خود دارد مراقب باشید.

عروسک های ضد حساسیت
انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک

اکنون لازم است به چند نکته درباره انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک توجه کنید. 
1- تا جای ممکن عروسک پشم و موی کوتاه داشته باشد. پرزهای عروسک محل تجمع گرد و غبار است و هرچقدر بلندتر باشد دریافت آلودگی نیز بیشتر است. این آلودگی می‌تواند حتی برای افراد بزرگسال هم آلرژیک باشد؛ به همین دلیل باید برای نگهدای این عروسک‌ها دقت داشته باشد. عروسک را به صورت مرتب شست‌وشو دهید و یا اگر می‌توانید سطح آن را بعد از مدتی تمیز کنید. درصورتی که کودک خیلی حساس است عروسک‌های پشمالو را کنار بگذارید. این عروسک‌ها به سرعت باعث آلرژی در کودک می‌شوند. 
2- عروسک‌ها از مواد مختلفی تهیه می‌شوند و باید حتما به این نکته برای انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک توجه داشته باشید. قبل از خرید جنس مواد درون عروسک را از فروشنده بپرسید. بهترین ماده پلی‌استر است و با پوست لطیف کودکان سازگار است.
3- اگر در ساخت هر قسمت از عروسک لاتکس وجود داشت، درباره خرید خود تجدیدنظر کنید. این ماده حساسیت‌زا است و باید مراقب آن باشید.
4- بهتر است عروسک از مواد مناسب تهیه شده باشد و مواد مناسب تنها به موادی که کیفیت بالا دارند گفته نمی‌شود. رطوبت و هوا باعث رشد باکتری در محیط درون عروسک می‌شوند به همین دلیل برخی عروسک‌ها به صورت عایق ساخته می‌شوند و مواد استفاده شده اجازه رشد باکتری را نمی‌دهند.
5- از عروسک‌های نامرغوب دوری کنید. عروسک اسباب‌بازی فرزند شما است و در طول روز مدت زیادی با آن سروکار دارد. به همین دلیل حتما عروسک‌های باکیفیت تهیه کنید و مراقب سلامتی فرزندان خود باشید.

روش نگهداری عروسک

نکات دیگری درباره نگهداری درست از عروسک وجود دارد که دانست آن‌ها خالی از لطف نیست. 
1- بهتر است اسباب‌بازی قابل شست‌وشو باشد به همین دلیل عروسک‌های مرغوب بهترین گزینه برای انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک هستند. این عروسک‌ها قابلیت چند بار شست‌وشو دارند و مواد حساسیت‌زا روی سطح آنان با شست‌وشو از بین می‌رود.
2- عروسک را به طور مداوم ضدعفونی کنید. برای این کار از موادی که درصد الکل آن‌ها پایین است استفاده کنید و بعد از ضدعفونی‌کردن اجازه دهید تا الکل از روی سطح عروسک تبخیر شود. در استفاده از این مواد زیاده‌روی نکنید زیرا برای پوست کودک خطرناک هستند.
3- پس از شست‌وشوی عروسک حتما اجازه دهید خشک شود. محیط مرطوب برای رشد انواع باکتری مناسب است به همین دلیل بعد از شست‌وشو، عروسک را در معرض نور آفتاب قرار دهید. اگر جنس عروسک حساس است آن را به صورت غیرمستقیم در معرض نور آفتاب قرار دهید. تازمانی که عروسک خشک نشده باشد اجازه ندهید کودک با آن بازی کند.
4- یکی از دیگر نکات انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک، شست‌وشو و گردگیری مداوم محیط خانه است. در قسمت‌های مختلف خانه فرصت‌های زیادی برای رشد آلودگی و باکتری وجود دارد. کودکان فعال هستند و حتما وارد یکی از قسمت‌ها می‌شوند. به همین دلیل بهتر است تا جای ممکن محیط خانه را تمیز نگه دارید. این کار علاوه بر اینکه ریسک آلوده شدن عروسک را کمتر می‌کند، به‌صورت کلی برای کودکان آلرژیک نیز مناسب است. در فصل‌های بهار و پاییز نظافت را بیشتر کنید و اجازه ندهید کودک در معرض آلودگی باشد.

نگه داری عروسک پولیشی
نکات پایانی انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک

در انتها نیز بهتر است به چند نکته درباره انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک توجه کنید. اول اینکه واکنش‌های آلرژیک کودک خود را شناسایی کنید. برخی کودک‌ها سیستم ایمنی فعال‌تری دارند و به همین دلیل نسبت به آلودگی، گردوغبار و ... حساس‌تر هستند. از یک متخصص کمک بگیرید و تفاوت بین واکنش‌های آلرژیک و واکنش‌های عادی را بدانید این موضوع در کنار انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک اهمیت دارد. با این روش زودتر نسبت به واکنش‌های آلرژیک در فرزند خود آگاه می‌شوید.
 لباس کودک را پاکیزه نگه دارید زیرا همانطور که گفته شد، عروسک و پرزهای آن به سرعت آلودگی را جذب می‌کنند. به همین دلیل بهتر است خود کودک و لباس او نیز پاکیزه باشند. 
اگر نگران تمیز نگه داشتن عروسک های فرزند خود هستید مقاله چگونه عروسک پولیشی را تمیز کنیم را بخوانید.

نتیجه‌گیری 
در این مطلب درباره انتخاب و نگهداری عروسک برای کودکان آلرژیک توضیح داده شد و چند نکته مهم برای انتخاب عروسک مناسب برای کودک را بررسی کردیم. به صورت کلی بهتر است عروسک پرز و موهای کوتاه داشته باشد زیرا پرزها محل تجمع آلودگی هستند. بهتر است عروسک از مواد مرغوب تهیه شده باشد و عروسک‌های بی‌کیفیت را فراموش کنید. محیط خانه، کودک و عروسک را به صورت مداوم تمیز کنید تا مشکلی برای کودک ایجاد نشود.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه