اسباب بازی مناسب سن 1 تا 2 سال

(دیدگاه 0 کاربر)


اسباب بازی مناسب سن 1 تا 2 سال

شاید بسیاری از مادرها و پدرها به ویژه آن‌هایی که برای اولین بار صاحب فرزند می‌شوند، به اهمیت بسیار زیادِ اسباب بازی‌های کودکان نوپای خود واقف نباشند. اما اسباب بازی‌ها و عروسک‌های خردسالان، جزئی از مواجهه آنها با دنیای بیرونی است. عروسک پولیشی فیل تنها کسانی هستند که در کنار پدر و مادر می‌توانند به کودکان حس امنیت و آرامش دهند. 
در این مقاله سعی کرده‌ایم اهمیت و چگونگی انتخاب اسباب بازی‌ مناسب سن 1 تا 2 سال را شرح دهیم و ویژگی‌های اسباب بازی‌های مفید و سالم را برای کودکان این رده سنی بررسی کنیم. 

چرا اسباب بازی‌ها مهم‌اند؟

اولین نکته مهم، تاثیر عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها روی سلامت جسمی و ذهنی کودک ماست. اسباب بازی‌هایی که از مواد نامناسب و حتی سمی ساخته می‌شوند، می‌توانند سلامتی کودک ما را به خطر اندازند. 
کودک نوپا تقریبا از سن یک سالگی وارد مرحله آگاهانه زندگی انسانی می‌شود و از دنیای پیرامون خود هر روزه اطلاعات بسیاری کسب می‌کند. همین‌طور که مهارت‌ها و آگاهی کودک، رشد می‌کند، علائق او هم برای انواع بازی‌ها دچار تغییر و تحول می‌شوند. از این رو توجه به اسباب بازی‌های مناسب برای هر سن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چراکه اسباب بازی‌ها و عروسک‌ها برای کودکان به منزله تجربه مستقل آن‌ها از دنیای واقعی است و موجب تمرین مهارت‌ها و تجربیات بچه‌ها در محیط امن بازی برای آن‌ها می‌شوند. 

معرفی-اسباب-بازی‌-مناسب-سن-1-تا-2-سال
پیش از خرید اسباب بازی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب اسباب بازی مناسب سن 1 تا 2 سال باید به نکات زیر توجه کنیم:
•    جنس اسباب بازی‌ها و عروسک‌ها 
از آنجا که علاقه دائمی کودکان به قرار دادن اشیا در دهانشان، تقریبا غیرقابل کنترل است، ترجیحا اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که از مواد اولیه‌اش مطمئن باشید. اگر اسباب بازی‌ها از مواد شیمیایی نامناسب و بعضا خطرناک ساخته شده باشند، می‌توانند به سلامت فرزندتان آسیب برسانند. 
•   خرید عروسک پولیشی متناسب با نیازها و علایق جدید کودک
کودکان مدام در حال تغییرند. این تغییر می‌تواند بسیار سریع اتفاق بیافتد و حتی کودک هر ماه نسبت به ماه قبل دچار تحولات مختلف جسمی و روحی شود و این مسئله کاملا طبیعی است. به بازی کردن کودک خود توجه نشان دهید. اگر دیدید عروسکی را که ماه‌ها هر شب در کنارش می‌خواباند، دیگر دوست ندارد و توجهی به آن نشان نمی‌دهد، عروسک دیگری را با توجه به روحیات و تجربیات جدیدش برای او تهیه کنید. 
•    ویژگی‌های ظاهری
اسباب بازی مناسب سن 1 تا 2 سال باید از ظاهری زیبا، رنگ‌های متنوع، صداهای ملایم و دوست داشتنی برخوردار باشد تا به تحریک حواس پنجگانه کودکان و رشد تجربیات حسی آن‌ها کمک بیشتری کند. 
•    کودک خود را به موبایل و تبلت عادت ندهید!
یادتان باشد که تبلت و موبایل به هیچ عنوان اسباب بازی مناسب سن 1 تا 2 سال نیست! پس به فکر سلامت چشمان کودک خود باشید و نگذارید از سنین خردسالی به نور این دستگاه‌ها چشم بدوزد. ضمن اینکه کودک نوپا نیاز به تجربیات ملموس دنیای واقعی دارد تا مهارت‌ها و احساساتش رشد کند. بنابراین به هیچ عنوان در سنین نونهالی سراغ این وسایل دیجیتال برای آنها نروید. 
•    اسباب بازی باید متناسب با سن و سال کودک باشد
اگر اسباب بازی که برای کودکتان خریده‌اید برای سنین بالاتر طراحی و تولید شده باشد، او را دچار سرخوردگی می‌کند. زیرا ممکن است فرزندتان از عهده بازی صحیح با آن بر نیاید و حس اعتماد به نفس او خدشه‌دار شود. 
•    خرید اسباب بازی از فروشگاه‌های معتبر 
مارک اسباب بازی‌ها اهمیت دارد. چراکه برندهای معتبر هیچ‌گاه اعتبار خود را با تولید عروسک‌ها و اسباب بازی‌های نامناسب و بی‌کیفیت زیر پا نمی‌گذارند. همینطور بهتر است حواستان به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید هم باشد. خرید اسباب بازی از دستفروشان در خیابان هم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. 
•    عروسک را در اولویت بگذارید
یکی از مهم‌ترین اسباب بازی مناسب سن 1 تا 2 سال، عروسک است. به عروسک‌ها در میان سایر اسباب بازی‌ها بیشتر توجه نشان دهید. چراکه عروسک‌ها به دلیل دارا بودن شخصیت و اسم برای کودکان، حکم موجود زنده‌ای را دارند که می‌تواند با آن‌ها همه تجربیات عاطفی و حسی خود را بارها تکرار و تمرین کند. 

معرفی اسباب بازی‌ مناسب سن 1 تا 2 سال

کودکان تا قبل از رسیدن به دو سالگی تغییرات چشمگیری به لحاظ جسمی و روحیات خود دارند. علاقه بسیار زیاد به لمس هر چیزی و به دهان بردن اشیا از ویژگی‌های اصلی این دوره از زندگی کودک است. پایه‌های خلاقیت و رشد تجربیات اولیه کودک در این دوره رقم خواهد خورد و به همین دلیل، انتخاب اسباب بازی‌های مناسب این سن و سال به او در این زمینه کمک خواهد کرد. 
شاید مهم‌ترین تغییر یک سالگی توانایی راه رفتن باشد. کودک نوپا که به تازگی یاد گرفته افتان خیزان راه خود را بیابد و پا در دنیای دیگر انسان‌ها بگذارد، از این تجربه جدید خود بسیار هیجان‌زده است. مزه این تجربه‌های جدید را با اسباب بازی‌هایی که به آن‌ها علاقه نشان می‌دهد، بیشتر می‌چشد. 

عروسک‌های مناسب سن 1سالگی

با عروسک می‌توانید نقش بازی کنید، موارد آموزشی را از طریق آن به کودک آموزش دهید و او را با دنیای مهر و محبت به کودکان آشنا کنید. عروسک‌های نرم و با انعطاف مانند عروسک‌های پولیشی که قابل شستشو و سالم باشند، برایشان کاملا مناسب است.

بازی‌های مورد علاقه کودک 1 ساله

•    بازی‌هایی که نیاز به چینش و سرهم بندی دارد مثل پازل و لگو 
•    اسباب بازی‌هایی که با حرکت کودک تکان بخورد و او بتواند آن‌ها را بکشد یا هل دهد مثل ماشین‌های چرخ‌دار

•    خراب کردن و از نو ساختن 

•    تجربه زندگی روزمره و تقلید از پدر و مادر را شروع می‌کند. پس برایش ظرف و ظروف مناسب بخرید
•    شبیه‌سازی وسایل مختلف را بسیار دوست دارند؛ پس سعی کنید به همراه او با لگو یا اسباب بازی‌هایی از این دست، چیزهایی بسازید. اما اختیار عمل را به او بدهید!
•    قصه‌گویی را فراموش نکنید! کتاب داستان‌های مناسب این سن را برایش بخوانید 
•    رنگ‌آمیزی را به دلیل تازه بودن تجربه‌های حواس پنج گانه‌اش بسیار دوست دارد

عروسک‌-های-مناسب-سن-1-سالگی
اسباب بازی‌های مناسب برای 2 سالگی 

کودک دو ساله شما بمب انرژی و کنجکاوی است. شاید شما را با شیطانی‌هایش ذله کند اما حواستان باشد که این امری کاملا طبیعی است. حالا او می‌تواند فعالیت بیشتری داشته باشد. چراکه به اعضای بدنش مسلط‌تر شده و حرکاتش، تنوع بیشتری دارد. به همین دلیل دوست دارد از این مهارت‌ها تا جای ممکن استفاده کند. 
کودک شما تا اینجای کار چند تجربه مهم را از سر گذرانده است. مانند از شیر و از پوشک گرفته شدن. این اتفاقات او را با تجربیات و چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند و همین باعث می‌شود، بفهمد دنیا ممکن است پیچیده‌تر از آنی باشد که تا به حال بود. هم‌چنین توانایی صحبت کردن از این سن رو به رشد می‌گذارد و دایره ارتباطات او گسترده‌تر از قبل خواهد بود. 
بازی‌های مورد علاقه کودک 2 ساله:
•    خاک بازی 
•    پازل‌های دو تا سه تکه 
•    کشیدن ماشین‌ها و وسایل چرخ‌دار 
•    رنگ‌آمیزی و خط خطی 
•    بازی‌هایی که موزیکال هستند 
•    عروسک‌هایی که توانایی‌هایی مثل خوابیدن یا حرف زدن را هم می‌توانند داشته باشند، در کنار عروسک‌های نرم و گرمی برای خوابیدن در کنار کودک 

اگر دوست دارید درباره عروسک ها بیشتر بدانید می‌توانید مطلب عروسک چیست؟ را بخوانید.
تا اینجا به اهمیت عروسک‌ها و اسباب بازی‌های مورد علاقه کودک نوپای خود پی بردید. دنیای کودکان، دنیایی همچنان ناشناخته است. شاید به کمک این اسباب‌بازی‌ها راهی به این دنیای ناشناخته باز کنید. 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه