اسباب بازی مناسب سن 7 سال

(دیدگاه 0 کاربر)


اسباب بازی مناسب برای سن 7 سال

اسباب بازی‌ها و خرید عروسک پولیشی خرس یار کودکان ما هستند و علاوه بر سرگرمی در پرورش مهارت‌ها و رشد فردی به آن‌ها کمک می‌کنند. اما آنچه ممکن است به عنوان پدر یا مادر برایمان سوال باشد، اسباب بازی‌های مناسب هر سن و سالی است. اینکه چه زمانی باید به سراغ اسباب بازی‌های جدید رفت و چه عروسک‌ها و اسباب بازی‌هایی برای چه سنی مناسب است؟
اگر کودک هفت ساله دارید یا می‌خواهید برای یکی از کودکان هفت ساله دور و برتان هدیه بخرید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا ویژگی‌های اسباب بازی مناسب برای سن 7 سال را بشناسید. 

ویژگی‌های کودک 7ساله 

کودک هفت ساله نسبت به دوره‌های پیش دارای تکامل شناختی، جسمانی و اجتماعی بیشتری است. در این سن وارد دبستان می‌شود و مهارت‌های پایه‌ای دوست‌یابی و فعالیت‌های خارج از خانواده را برای اولین بار تجربه می‌کند. 
مهارت‌هایی مثل نوشتن و نقاشی کردن در او دقیق‌تر می‌شود. بیشتر درباره آینده‌اش صحبت می‌کند و به انواع شغل‌ها علاقه نشان می‌دهد. روز به روز بیشتر مرز واقعیت را از خیالات تشخیص می‌دهد. مثلا دیگر می‌داند داستان‌های مورد علاقه‌اش ممکن است واقعی نباشند. 
مهارت حل مسئله در او توسعه می‌یابد. دایره لغات گسترده‌تری دارد و امکان بیشتری برای ارتباط برقرار کردن با کودکان و بزرگسالان دارد. مهارت خواندن، نوشتن، خواندن ساعت و جمع و تفریق کم کم در او رشد می‌کند. 
احساسات و عواطف کودک در این دوره هم رشد قابل‌توجهی می‌کند. می‌تواند با دیگر انسان‌ها و حیوانات همدلی کند و احساسات و تمایلات خود را واضح‌تر از پیش برایتان شرح دهد. او نیاز به محیطی امن دارد تا خیل گسترده تجربیات جدیدش را تمرین و تکرار کند و برای سوالات بسیاری که ذهنش را درگیر کرده، پاسخی پیدا کند.
دکتر روبرتاگولینکوف، استاد روانشناسی کودک معتقد است: هفت سالگی سن یافتن حس استقلال است. وقتی در کلاس اول هستید هنوز احساس وابستگی می‌کنید ولی در سال دوم این وابستگی به پایان می‌رسد.


معرفی اسباب بازی‌ مناسب برای سن 7 سال

بهترین اسباب بازی‌ها برای کودک هفت ساله شما، از آنجا که تازه با علوم و ریاضیات و تجربه نوشتن، آشنا شده، بازی‌هایی است که هم نشاط‌ آور باشد و هم بعد آموزشی و هوشی داشته باشد. 
با توجه به اینکه تفاوت‌های جنسیتی و آموزش‌ها و تربیت متناسب با جنسیت کودک تا این سن تاثیر خود را تا حدودی قوی‌تر از پیش نشان می‌دهد، می‌بایست به علایق دخترانه و پسران کودکان هم توجه کرد. 
پسران در این سن و سال آنقدر انرژی دارند که می‌بایست برایشان اسباب بازی‌های ورزشی تهیه کرد تا این انرژی تخلیه شود. 
دخترها بیشتر صحبت می‌کنند و تمایل به معاشرت در آنها بالاتر می‌رود. عروسک‌های تعاملی برای آنها گزینه مناسبی است. 

انواع پازل‌ها 

پازل‌ها از انواع مختلف چوبی، پلاستیکی، دو بعدی و سه بعدی هم برای کودک سرگرم‌کننده است و هم می‌تواند در کنار شما یا سایر دوستانش و به صورت یک کار گروهی تکمیلش کند. پازل‌ها حس کنجکاوری کودک را ارضا می‌کنند. توانایی حل مسئله را تقویت کرده و مهارت‌های منطقی را در کودک پرورش می‌دهند. 
پازل را با دقت انتخاب کنید؛ چراکه اگر سختی آن برای کودکان بالاتر از 7 سال باشد ممکن است باعث سرخوردگی و ناامیدی کودک شود. چراکه از تکمیل آن عاجز شده و احساس اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. حتی اگر پازل آسان‌تر از حد توانایی کودک هم باشد ممکن است باعث دلزدگی و خستگی او شود. 
بنابراین پازلی انتخاب کنید که با کمی تلاش و به کار انداختن قوه تفکر و تخیل بتواند اثری زیبا خلق کند و از لذت خلق کردن بهره‌مند شود. 


بازی‌های جورچین و ساختنی 

دیگر اسباب بازی مناسب برای سن 7 سال، بازی‌های ساختنی مثل لگوها و جورچین‌ها است که به کودک تصور درستی از ساخت و ساز، تلاش و نتیجه، ارتفاع، عمق، طول و عرض می‌دهد و همزمان هم مهارت‌های منطقی را افزایش می‌دهد و هم به خلاقیت او کمک می‌کند. کودک می‌تواند طی مراحل ساخت از نظرات خلاقانه خود هم استفاده کند و همین به او حس خودمحوری می‌دهد. همچنین اگر خسته شد و بازی را نیمه کاره رها کرد، به او یادآوری کنید که بعدا تکمیلش کند. با این روش به او پشتکار را آموزش می‌دهید. 

اوریگامی

کاردستی برای بچه‌های هفت ساله بسیار جذاب است. از آنجا که می‌توانند با کمی تلاش و خلاقیت یک موجود جدید خلق کنند، حس اعتماد به نفس پیدا می‌کنند. 
اوریگامی هم هنر است و هم منطق علمی دارد. بنابراین با اوریگامی به هر دو نیمکره چپ و راست مغز فرزندتان ورزش می‌دهید. ضمن اینکه اوریگامی، بازی است که با حداقل امکانات قابل انجام است. برای ساخت یک اوریگامی کودک همزمان شکیبایی و خلاقیت را تجربه می‌کند. 

فوتبال دستی 

فوتبال دستی یک بازی پرهیجان و ورزشی است که به طور گروهی انجام می‌شود و نیاز به برقراری ارتباط اجتماعی دارد. این بازی هم به تقویت این مهارت در کودک شما منجر می‌شود و هم تحرک و هیجان برای او به ارمغان می‌آورد. ضمن اینکه برد و باخت در آن مهم است. می‌توانید واکنش کودک خود را به باختن یا بردن مشاهده کنید و او را بهتر بشناسید. 
با توجه به اینکه خطر علاقه شدید و همیشگی کودک در این سن به بازی‌های کامپیوتری و موبایلی بیش از پیش است، بازی پرهیجان و جذابی مثل فوتبال دستی، می‌تواند او را از وسایل الکترونیکی برای چند ساعت جدا کند و لذت بازی با دیگران را به او بچشاند. 

کارت بازی الفبایی

انواع اسباب بازی مناسب برای سن 7 سال در بازار پیدا می‌شود که به آموزش و تمرین بیشتر الفبا با روشی دلپذیر و شادی بخش می‌پردازد. از آنجا که کودک هفت ساله در حال آموزش الفباست، می‌تواند به کمک کارت‌های الفبایی، کلمه‌سازی کرده و ضمن بازی هرچه در مدرسه آموخته را بدون خستگی و کسالت، تمرین کند. 
عروسک به عنوان اسباب بازی مناسب برای سن 7 سال
دخترها که همیشه عاشق عروسک‌اند و پسرها هم از این سن به عروسک‌های خاصی علاقه بیشتری پیدا می‌کنند. عروسک‌هایی که از شخصیت‌های کارتونی یا فیلم‌های سینمایی ساخته می‌شوند یا عروسک دایناسورها و ماشین‌ها برایشان جذاب‌تر است. 
دخترها هم شخصیت‌های دخترانه کارتون‌ها را بیشتر دوست دارند و علاوه بر عروسک، دلشان می‌خواهد لباس یا کیفی با طرح همان شخصیت‌ها داشته باشند. عروسک‌های پولیشی و نرم و عروسک‌های تعاملی برای دختران این دوره سنی همچنان جذاب باقی می‌مانند. 
اگر درباره عروسک بازی کودکان به دنبال اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید مطلب روانشناسی عروسک بازی را هم مطالعه نمایید.

بازی پرتاب حلقه 

این بازی قدیمی که انواع آن در بازار پیدا می‌شود، یکی از هیجان انگیزترین و در عین حال ساده‌ترین بازی‌های گروهی است که کودک را با چالش رقابت بیشتر آشنا می‌کند و به این طریق او یاد می‌گیرد برای برنده شدن باید تلاش کرد. 
اسباب بازی مناسب برای سن 7 سال، بسیار متاثر از رشد کودک، استقلال شخصیتی او و قدم گذاشتن به مدرسه در این سن و سال است. بسیاری از بازی‌ها در این سن، نه تنها برای سرگرم کردن و تخلیه انرژی اوست، بلکه حالت یادگیری و تمرین تمام آموزش‌ها و مهارت‌های جدیدش مثل خواندن و نوشتن و توانایی حل مسئله را دارد. بنابراین با تهیه اسباب بازی‌های مناسب برای این سن و سال به رشد سالم کودکمان کمک کنیم.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه