عروسک پولیشی چیست؟

(دیدگاه 1 کاربر)


عروسک پولیشی چیست و چه نقشی در تربیت کودکان دارد؟

بسیاری از ما در دوران کودکی عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی داشته‌ایم که حتی برخی از آن‌ها را هنوز هم به عنوان یادگاری نگه داشته‌ایم. همین موضوع حکایت از برقراری ارتباط روانی و عاطفی کودک با عروسک‌هایش دارد. ساده‌انگاری است اگر عروسک را فقط یک اسباب‌بازی ساده برای سرگرم کردن کودکان و وسیله‌ای برای گذراندن وقت آن‌ها بدانیم. خرید عروسک‌ پولیشی جایگاهی ویژه در رشد شخصیت و شکوفایی کودک دارند. در حین بازی نیروهای ذهنی و جسمی کودک و هم‌چنین دقت و تخیل او پرورش می‌یابد و در جهت کسب تجارب اجتماعی گام برمی‌دارد.
در این میان یکی از محبوب‌ترین انواع عروسک نزد کودکان و حتی بزرگسالان عروسک‌های پولیشی بوده که بازار تولید و مصرف آن‌ها همیشه داغ است. در این مطلب بررسی می‌کنیم که عروسک پولیشی چیست و چه تاثیری در تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد.

عروسک پولیشی چیست؟

عروسک پولیشی که البته واژه صحیح آن پلاشی است به عروسک‌هایی گفته می‌شود که ساختارشان نرم و انعطاف‌پذیر است. این عروسک‌ها را با الیاف نرم و ضدحساسیت و پارچه‌های کتان و پنبه‌ای می‌سازند تا جنس آن‌ها برای استفاده‌ی کودکان مناسب باشد. در ضمن الیاف مصنوعی پلی‌استر مناسب‌ترین الیاف حجمی برای پر کردن عروسک‌های پولیشی است؛ زیرا وزن کمی دارد و مهم‌تر از آن جذب رطوبت به حداقل می‌رسد و به این طریق مانع رشد باکتری‌ها در عروسک می‌شود.
قیمت عروسک‌ پولیشی بسیار مناسب با کیفیت آن است، آن‌ها به شکل حیواناتی مانند خرس، سگ، گربه و فیل، شخصیت‌های کارتونی، شخصیت فیلم‌ها و داستان‌ها و... در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند. با وجود انواع مختلف اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های موجود در بازار، عروسک‌های پولیشی ساده و دوست‌داشتنی هنوز طرفداران بسیاری دارند.

شست‌وشوی عروسک‌های پولیشی

برای پر کردن عروسک پولیشی اغلب از الیاف پلی‌استر استفاده می‌شود که قابلیت شست‌وشو دارد. از آن‌جایی که کودکان مدام با این عروسک‌ها بازی می‌کنند، عروسک‌ها در معرض آلودگی قرار می‌گیرند و برای حفظ سلامتی کودک باید شسته شوند.
نکته مهم همین قابل شست‌وشو بودن عروسک‌های پولیشی است و این که بعد از شستن فرم اولیه آن‌ها حفظ می‌شود. بنابراین والدینی که به پاکیزگی عروسک‌ها و بهداشت فرزندان خود اهمیت می‌دهند با خیال راحت می‌توانند این عروسک‌ها را بشویند.

نقش عروسک پولیشی در تربیت کودکان

همان‌طور که گفتیم اسباب‌بازی‌ها از جمله عروسک‌های پولیشی نقش موثری در شکل‌گیری و رشد شخصیت کودکان دارند. کودک و هم‌چنین والدین او با کمک اسباب‌بازی‌ها می‌توانند به توانایی‌ها، استعدادها، خواسته‌ها و نقاط ضعف و قوت کودک پی ببرند و در جهت تربیت بهتر و رشد ذهنی و حتی جسمی او گام بردارند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا عروسک‌های پولیشی برای کودکان جذاب هستند و به لحاظ روان‌شناختی چه تاثیری بر تربیت آن‌ها دارند.

کودک از طریق بازی ارتباط برقرار می‌کند

گاهی بزرگسالان در جریان رشد کودکان نمی‌توانند به خوبی آن‌ها را درک کنند. مثلا برخی از والدین از کودک خود توقع دارند مانند یک بزرگسال رفتار و خواسته‌هایش را بیان کند، ارتباط کلامی برقرار کند و هر حرفی دارد مستقیم و واضح بگوید؛ در صورتی که آن‌ها کودک هستند و طبیعی است که نتوانند مانند یک بزرگسال رفتار کنند. کودکان گاهی نمی‌توانند مشکلات خود را در قالب کلام بیان کنند. به بازی‌های آن‌ها، رفتارها و صحبت‌های‌شان با عروسک‌ها که دقت کنید متوجه خیلی چیزها خواهید شد. کودکان گاهی حرف‌هایی که می‌خواهند به شما بگویند را به عروسک‌هایشان می‌گویند و احساسات‌شان را به آن‌ها نشان می‌دهند تا غیرمستقیم حرف‌ها و احساسات‌شان را به شما بفهمانند.

عروسک پولیشی احساس توانمندی در کودک ایجاد می‌کند

برخی اوقات کودک در جریان بازی با عروسک پولیشی خود نقش پدر و مادر را برای آن ایفا می‌کند. کودکان گاهی به این نیاز دارند که نقش بزرگسالان را بازی کنند. وقتی کودک از عروسک خود مراقبت می‌کند به نوعی حس توانمندی و کنترل در او ایجاد می‌شود. این چنین می‌شود که کودکی که بدون مراقبت دائمی والدینش دنیا برایش ترسناک به نظر می‌رسید، اولین قدم‌های خود را برای مستقل شدن برمی‌دارد. بازی‌هایی که تخیل کودک را تقویت می‌کنند در رشد ذهنی و اجتماعی کودکان نیز بسیار موثرند.

دنیای کودکان با عروسک پولیشی زیباتر می‌شود

به هر حال گاهی بزرگ‌ترها از دست کودک خسته یا ناراحت می‌شوند و همیشه به روی او لبخند نمی‌زنند؛ اما عروسک‌ها در همه حال لبخند دلنشینی به لب دارند. هر چقدر کودک عروسکش را به زمین بیندازد یا گوشه‌ای تنها بماند، باز هم وقتی صاحبش آن را در دست می‌گیرد، عروسک با چهره مهربانش و لبخندی به روی لب از کودک استقبال می‌کند.

کودک به کمک عروسک مهارت‌های گفتاری خود را تقویت می‌کند

خرید عروسک‌ پولیشی گربه به تقویت مهارت گفتاری کودکان کمک بسیار زیادی می‌کنند. کودک در جریان مکالمات و شنیدن حرف‌های دیگران صحبت کردن را یاد می‌گیرد. اما بعضی از کودکان دیر شروع به صحبت کردن می‌کنند؛ گاهی علتش این است که والدین بیش‌تر اوقات مشغول به کار هستند و وقت ندارند با کودک صحبت کنند. حال بچه‌ها وقتی با عروسک‌هایشان حرف می‌زنند، به نوعی در حال تمرین کردن هستند، به صدای خود گوش می‌دهند و می‌فهمند که چطور باید منظورشان را بیان کنند. در ضمن طی صحبت کردن با عروسک‌ها به تمرین مهارت‌های تلفظ می‌پردازند. عروسک برای کودک یک هم‌صحبت محسوب می‌شود و رابطه اجتماعی با آن برقرار می‌کند.

کودک با عروسک یاد می‌گیرد به حل مشکلات بپردازد

کودک در حین بازی کردن با خرید عروسک پولیشی خرس تخیلش را به کار می‌گیرد و خود را در موقعیت‌های مختلف مانند موقعیت‌های ترسناک یا اضطراب‌آور قرار می‌دهد؛ سپس دنبال راه‌حل می‌گردد و سعی می‌کند بر موقعیت‌ها و شرایط مسلط شود.
مثلا فرض کنید کودک شما از دکتر و بیمارستان رفتن می‌ترسد. او در خانه و با همراهی عروسک پولیشی خود نقش‌های دکتر و بیمار را بازی می‌کند و به این طریق خود را در موقعیتی که ممکن است پیش بیاید قرار می‌دهد؛ این باعث می‌شود دیگر آن موقعیت آن‌قدر برایش ترسناک نباشد و با مجسم کردن خود در آن شرایط، نگرانی و ترسش را کم کند.

اعتمادبه‌نفس کودک تقویت می‌شود

عروسک همراه و هم‌صحبتی برای کودک است که هیچ‌گاه از صحبت‌های کودک خسته نمی‌شود، هر زمان کودک اراده کند می‌تواند با آن حرف بزند، عروسک همیشه با چشم باز کودک را نگاه می‌کند و هنگام حرف زدن کودک او را ترک نمی‌کند، وسط حرف‌هایش نمی‌پرد و اگر کودک اشتباهی در تلفظ داشت به او تذکر نمی‌دهد و خلاصه هیچ ایرادی از کودک نمی‌گیرد و برای او همیشه دو گوش شنوا دارد! این باعث می‌شود اعتماد‌ به ‌نفس کودک تقویت شود، پایه‌های شخصیتی او پی‌ریزی شده و در آینده بهتر بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

بازی با عروسک پولیشی باعث ترشح اکسی‌توسین در بدن کودکان می‌شود

کودکان وقتی عروسک‌های پولیشی و نرم خود را در آغوش می‌گیرند، لمس این عروسک‌ها باعث ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود. ترشح این هورمون در بدن به کودک آرامش می‌دهد. عملکرد مغز انسان‌ها به گونه‌ای است که هنگام لمس اشیای نرم و در آغوش کشیدن آن‌ها احساس آرامش و امنیت می‌کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت زمانی که کودک عروسک را در دست می‌گیرد و با آن بازی می‌کند، احساساتی مانند خشم، اضطراب و ترس در او کاهش می‌یابد.
پرورش و تقویت غریزه مهربانی و توجه کردن، رشد قدرت خلاقیت و آفرینندگی، افزایش درک شرایط و افراد و همچنین افزایش هوش از دیگر اثرات بازی کردن کودکان با عروسک پولیشی است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم با بیان نکاتی مهم والدین عزیز را متوجه نقش مهم بازی و اسباب‌بازی در زندگی کودکان کنیم. حالا که با عروسک پولیشی آشنا شدید بهتره برای خرید، با فواید عروسک های پولیشی و نرم برای کودکان نیز آشنا شوید.
طی سال‌ها انواع اسباب‌بازی‌های پر زرق و برق، وسایل بازی الکترونیکی و فانتزی و... وارد باز شده‌اند؛ اما چیزی نتوانسته از جذابیت عروسک پولیشی نزد کودکان و حتی بزرگسالان کم کند! عروسک‌های پولیشی وزن سبکی دارند و مانع خسته شدن کودک هنگام بازی می‌شوند. ابعاد و وزن آن‌ها به گونه‌ای است که کودکان هر جایی که بخواهند (مهمانی، مهد کودک و...) می‌توانند عروسک‌های‌شان را با خودشان ببرند. در ضمن به خاطر جنسی که دارند شست‌وشو و نظافت آن‌ها آسان است و از همه مهم‌تر تاثیر قابل‌توجهی بر رشد ذهنی و اجتماعی کودکان دارند. یادتان نرود که کودک برخی از ناراحتی‌ها و مشکلاتش را نمی‌تواند با گفت‌وگو بیان کند؛ بازی می‌تواند راهی برای شناخت بهتر کودک و درمان اختلالات او باشد.

نویسنده: تیم تانی لند
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
امتیاز شما
ارسال دیدگاه