لیست بهترین اسباب بازی‌های ایرانی کودکان

(دیدگاه 0 کاربر)
کودکان از طریق بازی و اسباب بازی‌ها با دنیای اطراف خود آشنا می‌شوند و مهارت‌های لازم برای مراحل  بعدی زندگی را توسعه می‌دهند. و از آنجایی که آنها تحت تأثیر محیط اطراف هستند، اسباب بازی‌ها با درگیر کردن منابع فیزیکی و ذهنی آنها به شیوه‌ای سرگرم کننده و جالب، بر رشد آنها تأثیر می‌گذارند.
پیدا کردن اسباب‌بازی‌های مناسبی که ارزش پول شما را داشته باشند و انتظارات شما و کودکتان را برآورده کند می‌تواند چالشی مهم‌تر از چیزی باشد که انتظارش را دارید! به خصوص اگر در دنیای خرید اسباب‌بازی تازه‌کار هستید. در این مقاله ما فهرستی عالی از بهترین اسباب‌بازی‌های ایرانی برای کودکان را گردآوری کرده‌ایم تا به شما در آموزش و سرگرمی کودکانتان کمک کنیم و شما را با دنیای عروسک پولیشی حیوانات آشنا می‌کنیم.
 

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

همه ما می‌دانیم که اسباب بازی‌ها، بخش سرگرم‌کننده دوران کودکی هستند. اما آن‌ها همچنین اثرات مثبت متعددی بر رشد کودکان دارند، از رشد یادگیری و ارتقاء فعالیت بدنی گرفته تا ایجاد اعتماد به نفس سالم! مهم‌ترین تاثیراتی که اسباب بازی‌ها بر رشد کودک می‌گذارند:
  • تشویق به یادگیری
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود مهارت‌های حرکتی
  • افزایش فعالیت بدنی
  • پرورش مهارت‌های اجتماعی
  • رشد خلاقیت و تخیل

کودکان در سنین مختلف، نیا‌زهای متفاوتی پیدا می‌کنند. مغز آنها به سرعت رشد می کند، به این معنی که در هر سن، به چیزهای مختلفی  برای تحریک، آموزش و سرگرمی نیاز دارند. ارائه انواع مختلف اسباب‌بازی‌ها می‌تواند علاقه‌شان را به حوزه‌های مورد علاقه‌شان برانگیزد، و همچنین آشنا کردن آنها با موضوعات جدید و سرگرم‌کننده می‌تواند به گسترش افق دید آنها کمک کند. به همین دلیل، مهم است که هنگام خرید اسباب بازی، نوع اسباب بازی‌ها و تاثیرات آن بر رشد و پرورش کودکتان را در نظر داشته باشید. در زیر لیستی از بهترین اسباب بازی‌های ایرانی کودکان آورده شده است تا تصمیم بهتری بگیرید.
 بازی لگو

1-لگو و قطعات ساختنی؛ محبوب‌ترین اسباب بازی ایرانی کودکان

این نوع از اسباب بازی‌ها به این دلیل که از تعداد زیادی قطعات رنگی کوچک درست شده‌اند، بچه های شما را مجذوب کرده و برای ساعت‌های طولانی آن‌ها را سرگرم خواهد کرد. معمولا به همراه این دسته از اسباب بازی‌ها، دفترچه‌های راهنمایی برای ساختن از روی آن‌ها وجود دارد، به علاوه اینکه کودکان می‌توانند با استفاده از قوه تخیل و تجسم فضایی خود، قطعات را سرهم کرده و اشکال خلاقانه درست کنند.  این نوع از اسباب بازی‌های ایرانی، راهی فوق العاده برای تشویق کودکان به ساختن و اولین تجربه آن‌ها از مهندسی است که باعث بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف، مهارت حل مساله، افزایش تمرکز، دقت و خلاقیت می‌شود.
 

2- اسباب بازی‌های ورزشی فضای باز

این اسباب بازی‌ها یک راه عالی برای ترویج حرکت بدنی هستند که با رشد و تقویت مهارت های حرکتی، حمایت ماهیچه‌ها و استخوان‌های سالم و تقویت سلامت روان به رشد کودکان کمک می‌کند و یک راه عالی برای تشویق بچه‌ها به حرکت هستند. توپ‌ها، استخرتوپ، بولینگ، دیسک‌های پرنده، ترامپولین، اسباب‌بازی‌های آبی و بازی‌های چالشی سرگرم‌کننده مثل تفنگ بازی، راه‌های عالی برای فعال نگه داشتن کودکان هستند.
 

3- پکیج‌های بازی و نقش بازی

از اسباب‌بازی‌هایی که در بین کودکان ایرانی بسیار محبوب است می‌توان به پکیج‌های بازی مانند ست لوازم آشپزخانه، ست لوازم پزشکی، ست ابزار و تعمیرات اشاره کرد. این اسباب‌بازی‌ها به راحتی کودک شما را سرگرم کرده و باعث رشد مهارت‌های حرکتی و عاطفی، تقویت مهارت‌های گفتاری، برقراری ارتباط با افراد، ایجاد حس مسئولیت و شناخت علایق آن‌ها می‌شود.
 

4- عروسک‌ها؛ بهترین اسباب بازی ایرانی کودکان برای رشد شخصیتی

 عروسک‌ها از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان هستند که در رشد شخصیت و احساسات آن‌ها نقش بسزایی دارند. این اسباب بازی‌ها در انواع مختلف دخترانه، پسرانه یا عروسک‌های حیوانی مانند سگ، فیل، گربه و خرس‌های عروسکی تولید می‌شوند. این عروسک‌ها که شامل بازی‎های وانمودی می‌شوند، می‌توانند به کودکان کمک کنند تا تعاملات اجتماعی سالمی را ایجاد کنند و باعث تقویت مهارت‌‌های رفتاری می‌شوند. عروسک بازی می‌تواند به‌ اشتراک‌گذاری، کار گروهی و رقابت سالم را ارتقا دهد، اضطراب و ترس‌های کودکان را کمتر کرده و احساس آرامش بیشتری به آن‌ها می‌دهد و باعث رشد احساس مسئولیت، خلاقیت، داستان‌گویی و ایجاد حس حمایت و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. دارا و سارا از معروف‌ترین عروسک‌هلای ایرانی هستند. همچنین عروسک‌های بومی و محلی زیادی با پوشش‌های محلی در فرهنگ ایرانی وجود دارد که برای آشنا شدن کودک شما با تاریخ و فرهنگ‌‌‌های مختلف بسیار عالی است.
 

5- قطار، هواپیما و ماشین‌های اسباب‌بازی

ماشین‌های اسباب‌بازی که در انواع مختلف مانند کامیون، ماشین‌های صنعتی، مسابقه‌ای، قطار، هلیکوپتر و هواپیما تولید می‌شوند، معمولا بهترین اسباب بازی ایرانی برای پسران است. این اسباب‌بازی‌ها، علاوه بر توسعه مهارت‌های حرکتی و افزایش فعالیت بدنی، می‌توانند مهارت‌هایی مانند تصمیم‌گیری، رقابت سالم، کنترل کردن و دقت را در کودکان تقویت کنند. گرفتن و کشیدن اشیا برای رشد کودکان نوپا مهم است و اسباب بازی‌ها و فعالیت‌های حسی می‌توانند به رشد مهارت‌های حیاتی کودکان مانند هماهنگی دست و چشم، تعادل و هماهنگی کمک کنند.
 

6- بازی‌های فکری و آموزشی

بازی‌های فکری، در بین بهترین اسباب‌بازی‌های ایرانی برای کودکان جایگاه ویژه‌ای دارند. انوع مختلفی از این بازی‌ها برای کودکان در سنین مختلفی وجود دارد که که به طور خاص برای آموزش طراحی شده‌اند. کودکان از از بازی با اسباب‌بازی‌هایی که رنگ‌ها، الفبا، حیوانات مزرعه، موسیقی و غیره را به آنها می‌آموزد، لذت می‌برند. بچه‌های بزرگتر، عاشق بازی با کیت‌های صنایع دستی، بازی‌های فکری و گروهی هستند. پازل‌ها و بازی‌های فکری، مانند منچ، مار وپله، دست چین، زیر خاکی، شطرنج، بلز و.. می‌توانند به بچه‌ها در رشد مهارت‌های حل مسئله و رقابت سالم و مشارکت گروهی کمک کنند. این بازی‌ها به آموزش حل تعارض و علت و معلول نیز کمک می‌کنند، که اغلب به سادگی «این دکمه را فشار دهید و اسباب‌بازی این صدا را تولید می‌کند» است.
 
 
 

7- خمیربازی و کیت‌های نقاشی

کودکان را کنار ساحل همیشه دیده‌ایم که در حال ساخت قلعه و خانه با شن‌های ساحل هستند! معمولا کودکان از اینکه بتوانند خلق کنند و بسازند بسیار استقبال می‌کنند. بنابراین، اسباب‌بازی‌هایی مانند خمیر‌های بازی، سفالگری، نقاشی و رنگ‌آمیزی، گزینه‌های مناسبی هستند که علاوه بر افزایش قوه خلاقیت و تصمیم گیری، در بالابردن اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی ذهن و دست کودکان ایرانی نقش بسزایی دارند. اگر به خرید عروسک علاقه مند هستید و دوست دارید عروسک های خاص برای کودکتان بخرید، مقاله گران قیمت ترین عروسک های دنیا را بخوانید تا با دنیای اسباب بازی ها بیشتر آشنا شوید.
 
همانطور که خواندید، اسباب بازی‌ها نقش اساسی در رشد کودکان دارند. از طریق بازی با اسباب‌بازی‌ها، کودکان مهارت‌های حرکتی و شناختی خود را توسعه می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کند تا بر موانع زندگی غلبه کنند. آن‌ها از سنین پایین، راه رفتن، صحبت کردن، معاشرت کردن، کسب دانش، رشد عاطفی و توسعه آگاهی اجتماعی و فضایی را با کمک اسیای‌بازی‌ها یاد می‌گیرند. به همین دلیل، انتخاب اسباب‌بازی‌هایی که همه این کارها را برای شما انجام دهد، بسیار مهم است! بنابراین در این مقاله بهترین اسباب بازی‌های ایرانی برای کودکان را آوردیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها به رشد جنبه‌های مختلف شخصیتی کودک دلبندتان کمک کنید.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه