آموزش حریم شخصی به کودک با عروسک

(دیدگاه 0 کاربر)
حریم شخصی کودک یکی از مسائلی است که والدین در همان سال‌های ابتدایی بادقت به کودک خود آموزش می‌دهند. این موضوع اهمیت زیادی دارد و بسیاری از کارشناس‌ها به پدر و مادرها توصیه می‌کنند آن را جدی بگیرند. آموزش مناسب نیاز به ابزار مناسب دارد و یکی از بهترین انواع اسباب‌بازی برای این کار عروسک است. در ادامه درباره نقش و اهمیت عروسک برای آموزش حریم خصوصی توضیح داده شده است.

نقش عروسک برای آموزش حریم شخصی کودک

اسباب‌بازی یکی از وسایلی است که با استفاده از آن می‌توان مفهوم و اهمیت حریم شخصی را به کودک آموزش داد. یکی از بهترین انواع اسباب‌بازی برای این کار عروسک پولیشی خرگوش است زیرا به دلیل ماهیتی که دارد این آموزش را ساده‌تر می‌کند. آموزش حریم خصوصی با یک اسباب‌بازی مانند عروسک که در رویای کودک زنده است نسبت به اسباب‌بازی دیگری مانند پازل ساده‌تر است زیرا ماهیت زنده‌بودن عروسک در رویای کودک این کار را ساده می‌کند.

صحبت با کودک درباره حریم خصوصی

کودکان مهربان و سرشار از حس عاطفه نسبت به دیگران هستند به همین دلیل حتی در زمان برخورد با غریبه نیز مهربان هستند. به همین دلیل کودکان دست یا صورت دیگران را لمس می‌کنند یا آن‌ها را در آغوش می‌گیرند. این موارد غیرطبیعی نیست و بخشی از ماهیت هر کودک محسوب می‌شود اما لازم است والدین با فرزند خود درباره حریم شخصی کودک صحبت کنند.
برای این کار با کودک خود حرف بزنید و به او درباره اهمیت حریم شخصی هر فرد توضیح دهید. یکی از روش‌های موثر این است که به کودکان خود آموزش دهید به جز در حضور والدین و با اجازه آن‌ها، با افراد غریبه ارتباط نزدیک نداشته باشند. به کودک خود آموزش دهید همیشه فاصله خود را با دیگران به‌ویژه افراد غریبه حفظ کنند و این اولین آموزش حریم خصوصی به آن‌ها است.
برای اینکه مطمئن شوید آموزش حریم شخصی کودک موئر است می‌توانید از خرید عروسک پولیشی خرس استفاده کنید. برای مثال یک عروسک خریداری کرده و از کودک خود بخواهید مواردی را که به او آموزش داده‌اید درباره عروسک به کار ببرد. عروسک پولیشی یکی از انواع عروسک مناسب برای این کار است زیرا همزمان با اینکه یک دوست خوب برای کودک شما است، می‌توانید مفهوم حریم خصوصی را هم با استفاده از آن به کودک آموزش دهید.

حریم شخصی کودک و احترام به مالکیت افراد دیگر

دنیا برای کودکان جدید و جذاب است به همین دلیل کودکان تمایل دارند اطراف خود را بررسی کرده، دنبال وسایل جدید باشند و یا به وسایل مختلف دست بزنند. این موضوع با اینکه باعث تقویت حس کنجکاوی می‌شود اما لازم است درباره اهمیت حریم خصوصی و مالکیت افراد نیز با کودک خود صحبت کنید.
یکی از روش‌های مناسب حریم شخصی کودک این است که از کودک خود بخواهید به عروسک برادر یا خواهر خود دست نزند و حتما از او اجازه بگیرد. این روش برای هر دو فرزند شما مفید است زیرا ازیک‌طرف به حس مالکیت یکی از فرزندان احترام گذاشته می‌شود و از سوی دیگر اهمیت حریم خصوصی آموزش داده می‌شود.
عروسک باعث افزایش حس مسئولیت‌پذیری در کودک می‌شود و درصورتی‌که به حریم شخصی کودک با عروسک احترام بگذارید کودک نیز اهمیت این موضوع را درک می‌کند. به همین دلیل گاهی کودکان اجازه نمی‌دهند دیگران به اسباب‌بازی‌های او دست بزنند زیرا خود را مالک اسباب‌بازی می‌دانند و مفهوم حریم شخصی را درک کرده‌اند.

حریم خصوصی برای حرف‌زدن

احترام به حرف‌‎های خصوصی دیگران نیز بخش مهمی از آموزش حریم شخصی کودک است. پدر و مادرها معمولا با هم صحبت خصوصی دارند و این گفتگو دور از چشم کودک انجام می‌شود. این مورد برای افراد دیگر هم وجود دارد و معمولا پدر و مادرها به کودک خود آموزش می‌دهند حرف دیگران را قطع نکنند.
یکی دیگر از آموزش‌ها این است که اگر دو یا چند نفر حرف خصوصی دارند کودک حریم آن‌ها را رعایت کرده و اجازه دهد به حرف‌های خود برسند. همچنین ممکن است کودک به‌صورت اتفاقی حرف‌های دیگران را بشوند و پدر و مادرها به او آموزش می‌دهند درباره این حرف با دیگران صحبت نکنند و برای حریم خصوصی افراد دیگر احترام قائل شوند.
این موضوع برای کودک هم وجود دارد و عروسک یکی از اسباب‌بازی‌های مناسب برای تمرین حریم شخصی کودک محسوب می‌شود. کودک می‌تواند با اسباب‌بازی خود حریم خصوصی را شبیه‌سازی کرده و با او حرف بزند. این کار علاوه بر این که باعث تقویت توانایی صحبت کودک می‌شود، یک تمرین برای رعایت حریم خصوصی خود و دیگران است. پدر و مادرها می‌توانند از کودک خود اجازه گرفته و وارد حریم خصوصی او و عروسک شوند. این روش باوجوداینکه یک رفتار ساده است اما تاثیر بسیار زیادی دارد.

احترام به فضای خصوصی افراد

هر فرد یک اتاق، کمد، کشو یا فضای دیگری برای خودش دارد که حریم خصوصی او محسوب می‌شود. پدر مادرها با حرف‌زدن یا رفتار خود به‌خوبی درباره این موضوع به کودک آموزش می‌دهند. کودک با مشاهده رفتار پدر و مادر خود متوجه می‌شود هر شخص یک حریم خصوصی دارد که در آن اشیا خود را قرار می‌دهد و یا برای تعویض لباس وارد اتاق مخصوصی می‌شود. این موضوع بخش مهمی از فرایند آموزش حریم شخصی کودک است که می‌توان با اسباب‌بازی مناسب آن را انجام داد.
درنظرگرفتن یک اتاق برای کودک یکی از بهترین روش‌ها برای این آموزش است و به کودک حس مالکیت و حریم خصوصی می‌دهد. می‌توانید یک فضا برای عروسک در اتاق در نظر بگیرید و با این روش آموزش حریم خصوصی را تکمیل کنید.  اگر به دنبال می‌خواهید بدانید چه عروسکی مناسب کودک شماست مطلب چرا کودکان شیفته عروسک پولیشی و نرم هستند را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب حریم شخصی کودک بررسی شد و توضیح دادیم که کودک لازم است این موضوع را درک کرده و آن را جدی بگیرد. کودک به دلیل ذات مهربان به سمت همه افراد و همه چیز جذب می‌شود به همین دلیل باید به او آموزش دهید بدون اجازه به وسایل دیگران دست نزنند و به افراد غریبه نیز نزدیک نشوند. عروسک یک اسباب‌بازی مناسب برای این آموزش است و کودک با استفاده از آن می‌تواند مفهوم و اهمیت حریم خصوصی را درک کند.
 
 
امتیاز شما
ارسال دیدگاه