نقش عروسک و اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی در تربیت کودکان چیست؟

(دیدگاه 0 کاربر)

یکی از نیازهای کودک بازی‌کردنه که بخش بزرگی از دوران کودکی به حساب میاد و روی هوش و استعداد کودک موثر هست. انتخاب وسایل بازی مناسب اهمیت بسیار زیادی داره چون نقش عروسک و اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی در تربیت کودکان و شکل‌گیری شخصیت آن‌ها، نقش مهم و پررنگی هست. دوران کودکی، دورانی‌ست که باید به کودک اهمیت ویژه‌ای داد و وسایل بازی متناسب رو خرید، زیرا به طور مستقیم در رشد و تربیت کودک اثر می‌‌ذاره.

نقش عروسک در تربیت کودک

نقش عروسک و اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی در تربیت کودکان

اسباب‌بازی‌های کودکان باید علاوه بر سرگرم‌کننده‌بودن باعث رشد جسمی، فکری و هوشی کودک بشن. والدین نیز باید با کودک هم‌بازی بشن تا متوجه مراحل رشد کودک بشن، الگوهای تربیتی رو بهشون یاد بدن و با دیدن بازی کودک از افکار ، احساسات و صفات او باخبر بشن. نقش عروسک و اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی در تربیت کودکان بسیار مهمه و نباید ازش غافل شد. در ادامه به تفکیک نقش هر کدوم رو بررسی کردیم:

نقش عروسک در تربیت کودک

با خرید عروسک پولیشی خرس کودک میتونه با اسم گذاشتن روی عروسکش بهش شخصیت بده و با عروسکش ارتباط برقرار کنه. کودکان مثل بزرگسالان نمی‌تونن به‌طور کامل ارتباط کلامی داشته باشن و در حین بازی با عروسک تمام هیجانات و احساسات خودشون رو به عروسک انتقال می‌دن، این باعث می‌شه انرژی کودکان تخلیه بشه و به آرامش روانی برسن.

هنگامی که کودک با عروسکش بازی می‌کنه عروسک به کودک نمیگه باید برم تو آشپزخونه و غذا درست کنم، خوابم میاد، حواسش پرت نمی‌شه و یا وسط حرفش نمی‌پره. این رفتارها باعث رشد شخصیت، روابط اجتماعی بهتر با دیگران و تقویت اعتمادبه نفس کودک می‌شه.

نمایش‌های عروسکی برای کودکان جذابه و از ارتباط بین عروسک‌ها می‌تونن درس بگیرن. همچنین باید والدین به داستان نمایش عروسکی توجه کنن زیرا همون اندازه که یه داستان برای کودک می‌تونه آموزنده باشه، می‌تونه مخرب هم باشه.

والدین توی خونه با داشتن عروسک‌های انگشتی می‌تونن خیلی از مطالب آموزشی رو به کودکشون آموزش بدن. مخصوصاً وقتی کودک به موضوعی توجه نمی‌کنه، می‌تونن در قالب عروسک‌های انگشتی به کودک اون رو یاد بدن. والدین با هم‌بازی شدن با کودکان می‌تونن مفاهیمی همچون سلام کردن، احترام گذاشتن و ... رو به کودکشون توضیح بدن. یکی از موضوعات مهم در کودک آموزش زبان به آنهاست، شما با خواندن مقاله آموزش زبان انگلیسی به کودک، با عروسک و بازی می‌توانید بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

خرید عروسک پولیشی

نقش اسباب‌بازی در تربیت کودک

بچه‌ها  بیشتر وقت خودشون رو با بازی با اسباب‌بازی می‌گذرونن پس عروسکی که واسشون میخرید باید جذاب باشه و کودک اون رو بپسنده؛ در غیر اینصورت کودک سمت اون اسباب‌بازی نمیره. کودکان با بازی‌کردن روابط اجتماعی و نحوه ارتباط برقرار کردن رو یاد می‌گیرن. کتاب‌های صوتی و تصویری در این زمینه بسیار کمک می‌کنن و همچنین با کلمات بیشتری آشنا می‌شن و بهتر مفهوم رو می‌رسونن. بعضی از اسباب‌بازی‌ها کودک رو به چالش می‌کشن مثل لگو و در همین چالش‌ها صبر رو یاد می‌گیرن تا این چالش به پایان برسه و تفکر و تحلیل برای عبور از چالش سبب رشد و تقویت ذهنی کودک می‌شه. اسباب‌بازی‌ها حواس پنج‌گانه کودک رو درگیر می‌کنن وباعث تقویت اونا می‌شن. اسباب‌بازی‌ها دارای شکل و رنگ‌های مختلف هستن و به کودک کمک می‌کنن که رنگ‌ها رو یاد بگیره. بعضی از اسباب‌بازی‌ها مثل خمیربازی یا شن‌بازی که کودک اثری خلق می‌کنه سبب افزایش اعتماد به نفس کودک و شکوفاشدن خلاقیت کودک می‌شه. همچنین اسباب‌بازی‌های گروهی سبب افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط اجتماعی می‌شه و در حین بازی الگوهای تربیتی رو می‌شه به کودک یاد داد. برخی از انواع اسباب‌بازی‌ها همچون ست مشاغل، کودک رو با انواع شغل‌ها آشنا می‌کنه، مسئولیت پذیر می‌کنه و همچنین می‌تونه به کودک کمک کنه تا تصمیم بگیره آینده چه شغلی رو دوست داره. بعضی از اسباب‌بازی‌ها مثل تاب، وسایل نقلیه کودک و استخر بادی سبب تقویت تعادل کودک می‌شه و از لحاظ فیزیکی و جسمانی قوی می‌شه. بازی‌های فکری نیز در جهت تقویت هوش و استعداد کودک مناسب هست. یکی از ویژگی‌های بازی با اسباب‌بازی خاصیت درمانی اونا هست به‌گونه‌ای که کودک با بازی تمام ترس، نگرانی، شادی، تنش، استرس و تمامی احساسات خودش رو بیرون می‌ریزه و باعث می‌شه کودک به آرامش برسه و همین آروم بودن در ارتباط با دیگران هم دیده می‌شه. اگر می‌خواهید بیشتر با وحود عروسک در اسباب بازی های کودک آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب افزایش اعتماد به نفس در کودکان به وسیله اسباب بازی و عروسک را مطالعه کنید.

نقش عروسک در تربیت کودک

نقش وسایل کمک آموزشی در تربیت کودک

وسایل کمک آموزشی به چرخه رشد کودک کمک می‌کنن و سبب رشد جسمی، فکری، حرکتی کودک می‌شن و کودک رو خلاق‌تر میکنن. این وسایل کمک می‌کنن تا کودک بهتر اطلاعات رو تجزیه و تحلیل و درک کنه. کودک با وسایل کمک آموزشی، موضوعات رو سریع‌تر یاد می‌گیره. کودک می‌تونه وسایل کمک آموزشی رو در خونه درست کنه که باعث خلاقیت و مهارت دست‌ورزی و حرکتی در کودک می‌شه. وسایل کمک آموزشی برای کودکان پیش‌دبستانی می‌تونه بسیار مفید و آموزنده باشه.

کلام آخر

نقش عروسک و اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی در تربیت کودکان بسیار پررنگ هست. این وسایل سبب افزایش اعتماد به نفس، تقویت قدرت جسمانی، یادگیری مهارت ارتباط برقرارکردن، آموزش الگوهای تربیتی و افزایش هوش و استعداد کودک می‌شه. کودک با این وسایل آرامش پیدا می‌کنه و راه و روش زندگی رو یاد می‌گیره.
امتیاز شما
ارسال دیدگاه