انواع عروسک پولیشی

(دیدگاه 1 کاربر)

هرآنچه باید درباره انواع عروسک‌ پولیشی بدانید

 بعید به نظر می‌رسد بتوانیم آدمی را پیدا کنیم که زمانی عروسک نداشته یا عروسک‌بازی نکرده باشد و یا از عروسک‌ها بدش بیاید. عروسک‌ها با بزرگ شدن ما، انگار که ماموریتشان به انجام رسیده، همیشه قهرمان‌هایی بودند که برای رشد و رفتن به مرحله بعدی زندگی‌، در کنار ما بوده‌اند. به همین دلیل حتی بزرگسالان هم از در آغوش کشیدن عروسک‌های نرم و دوست‌داشتنی لذت می‌برند. نقش عروسک‌ها در رشد و یادگیری مهارت‌های مختلف در کودکان هم که جای خود را دارد. 

در این مقاله مفصل، رفته‌ایم سراغ یکی از انواع عروسک‌ها که بسیار خواستنی و متداول هستند: عروسک پولیشی فیل. از اینکه این عروسک‌ها دقیقا از چه الیافی ساخته می‌شوند، چطور باید نگهداری شوند و چه فایده‌هایی برای کودکان دارند، هم حسابی تعریف کرده‌ایم. اگر شما هم جزء باشگاه طرفدران این عروسک‌های نرم و گرم هستید تا آخر این مقاله را مطالعه کنید! 

عروسک پولیشی چیست؟

انواع عروسک‌ پولیشی با یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایش شناخته می‌شود: نرمی و انعطاف‌پذیری بالا. 
الیاف بسیار لطیفی که این عروسک‌ها از آن‌ها ساخته می‌شوند، موجب بالا رفتن میزان دلبری آن‌ها شده و حسابی دل بچه‌ها و حتی آدم بزرگ‌ها را می‌برد. اکثر این عروسک‌ها از الیاف ضد حساسیت درست می‌شوند و به همین دلیل کسانی که آلرژی دارند هم با خیال راحت می‌توانند به عروسک بازی بپردازند. 
از ویژگی‌های دیگر انواع عروسک‌ پولیشی ساخت و خلق آن‌ها از روی شخصیت‌های خیالی و حیوانات دوست‌داشتنی است. حیواناتی مثل خرس، گربه، خرگوش، سگ، پاندا، فیل، مارمولک و زرافه همان حیوانات محبوبی هستند که عروسک‌سازی از آن‌ها هم طرفداران بسیار دارد. معروف‌ترین نوع عروسک پولیشی که دیگر رنگ و بویی تاریخی به خود گرفته، عروسک پولیشی خرس است که به نام‌های خرس تدی، تدی خرسه یا Teddy bear شناخته می‌شود. 
هم‌چنین شخصیت‌های معروف، تاثیرگذار یا زیبا که در کتاب‌ها، فیلم‌ها و کارتون‌ها بیشتر مورد علاقه کودکان واقع شده هم موضوع دیگری است که عروسک‌های پولیشی از روی آن‌ها طراحی و ساخته می‌شوند. 
جالب اینکه در دنیایی که انواع بازی‌های مدرن و دیجیتال و اسباب بازی‌های خارق العاده و جذاب که از متریال‌هایی استثنایی ساخته شده‌اند در دنیا روز به روز بیشتر تولید می‌شوند، کودکان همچنان علاقه خود را به این اسباب بازی‌های تقریبا قدیمی و سنتی حفظ کرده‌اند و به جرئت می‌توان گفت هر بچه‌ای حداقل یک عروسک پولیشی در اتاقش دارد که اگر قرار باشد میان اسباب ‌بازی‌هایش انتخاب کند که با کدامشان بخوابد، احتمالا آن عروسک پولیشی‌اش است. اگر قصد خرید دارید، 6 نکته که قبل از خرید عروسک پولیشی باید بدانید را مطالعه کنید.

پولیشی به چه معناست؟

در کشورمان به این عروسک‌ها که توضیح مفصلی درباره آن‌ها دادیم، می‌گویند «پولیشی» اما بهتر است بدانید که این یک اشتباه گفتاری رایج است و کاری هم نمی‌توان کرد. ولی اگر به این عروسک‌ها یا ساختن‌شان علاقه دارید خالی از لطف نیست که بدانید واژه پولیشی از کجا آمده است؟
کلمه پولیشی تلفظی از واژه انگلیسی plushy است که به معنای چیزی است که با مخملی نرم ساخته شده باشد. Plush به معنای مخمل خواب‌دار است. همینطور به هرچیزی که خیلی نرم باشد و به ویژه به عروسک‌های بسیار نرم، پلاشی گفته می‌شود. به هر ترتیب اینجا در ایران و در گفتار به عروسک‌های پولیشی مشهور شده‌اند. 

تاریخچه انواع عروسک‌ پولیشی

گویی عروسک‌های پولیشی دراواخر قرن نوزدهم در کشور آلمان متولد شده‌اند. خیلی زود تعداد طرفداران این عروسک‌های نرم و توپر، آنقدر در اروپا افزایش پیدا کرد که آوازه‌اش به امریکا رسید. در امریکا بود که تولید انبوه این عروسک‌ها رونق بسیار گرفت.  
در ابتدای قرن بیستم، مشهورترین شخصیت عروسک پولیشی به تام «تدی خرسه» هم متولد شد. خالق عروسک تدی، یک مبتکر آلمانی به نام ریچارد استیف بود که تمام تلاش خود را برای بامزه بودن شخصیت و ظاهر تدی خرسه به خرج داد و حاصل کارش آنقدر نرم و ملوس بود که به زودی تدی خرسه، تبدیل به مشهورترین اسباب بازی بچه‌های دنیا شد. ایده عروسک تدی خرسه بعدها توسط کمپانی‌های امریکایی بهبود پیدا کرد. به این معنا که هم طراحی ظاهری و هم الیاف استفاده شده برای ساخت آن‌ها توسعه پیدا کرد. حالا شاید کمتر بچه‌ای در دنیا زندگی کند که یک بار در عمرش، تدی خرسه را بغل نکرده باشد. 

الیاف داخل انواع عروسک‌ پولیشی از چه جنسی است؟

کیفیت و سلامت انواع عروسک‌ پولیشی بستگی به نوع الیاف درون آن‌هاست. الیاف پنبه‌ای و پشمی، بسیار نرم هستند اما متاسفانه ساختارشان به نحوی است که می‌توانند محل رشد باکتری یا قارچ شوند و یا طی زمان بوی بدی بگیرند. 
الیاف مصنوعی پلی‌استر که بهترین مواد موجود برای داخل این عروسک‌هاست، ویژگی‌هایی نظیر وزن پایین، ارتجاعی بودن و عدم حساسیت‌زایی را دارا هستند. این الیاف پس از شستشو، سریعا خشک می‌شوند و محیط را برای رشد باکتری‌ها نامناسب می‌کنند. به همین دلیل برای انسان‌ها و بخصوص کودکان که آسیب‌پذیری بالاتری به باکتری‌ها دارند، انتخاب بهتری است. 

 

هنگام خرید انواع عروسک پولیشی به چه نکاتی دقت کنیم؟

الیاف پلی‌استر و ارتجاعی بهترین مواد برای پر کردن عروسک‌های پولیشی است. اگر قصد خرید یک عروسک پولیشی را دارید و می‌خواهید الیاف داخلی آن را تشخیص دهید، برایتان چند توصیه داریم:
•    به تفاوت ظاهری عروسک‌ها دقت کنید! الیاف پلی‌استر، شکل منظم‌تری به عروسک می‌بخشد
•    وزن عروسک نسبت به اندازه‌اش بسیار پایین‌تر خواهد بود
•    حالت‌گیری و انعطاف بیشتری دارند

شستشوی انواع عروسک پولیشی 

خبر خوب اینکه انواع عروسک پولیشی قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند. برای شستن آن‌ها می‌توانید از برنامه‌های دور کند و ملایم ماشین استفاده کنید تا الیاف داخل عروسک، خراب نشود.
اگر الیاف داخلی عروسک پولیشی از پشم، فوم یا الیاف موهری پر شده باشند، توصیه می‌شود حتما با دست شسته شده و به آرامی و در مدت زمان کوتاهی از آب خارج شوند. 
معمولا عروسک‌ها دارای یک برچسب از اطلاعاتی است که با خط چاپی و ریزی روی آن نوشته شده که باید چطور شسته و خشک شود. اگر مطمئن نیستید که شستشوی عروسک‌تان باید چطور باشد، یک شوینده ساده مثل مایع ظرفشویی انتخاب کنید و سپس کمی در آب سرد بگذارید تا بماند. بعد از آن با شستشوی ملایم با دست، آن را آبکشی کنید و بگذارید در مکانی که آفتاب به آن بتابد و به خشک شدنش کمک کند. هرگز عروسک‌تان را به بند رخت آویزان نکنید!

اگر از آن دسته کسانی هستید که می‌خواهید بدانید عروسک پولیشی دقیقا چه عروسکی است حتما مقاله عروسک پولیشی چیست را مطالعه کنید.

 

آیا عروسک‌های پولیشی فایده هم دارند؟

حتما می‌دانید که بازی کردن با اسباب بازی تا چه حد در رشد مهارت‌ها و شخصیت اجتماعی کودکان موثر است. انواع عروسک‌ پولیشی با هدف‌های مختلف ساخته شده و از چند منظر به کودکان کمک می‌کنند:
•    به دلیل نرمی و لطافت، استرس را از کودک دور می‌کنند و به او آرامش می‌دهند
•    همدم و مونس بچه‌ها هستند -به ویژه تک فرزندها- و کودکان با وجود این عروسک‌ها کمتر احساس تنهایی خواهند کرد
•    به دلیل دارا بودن کاراکتری دوست‌داشتنی برای کودک، احساس امنیت را در او پرورش می‌دهند
•    مهارت‌های گفتاری و رفتاری طی بازی با عروسک‌های پولیشی تقویت می‌شوند
•    به رشد تخیل کودک کمک می‌کنند
•    دوست داشتنی بودن این عروسک‌ها به کودک می‌آموزد، چطور موجودات زنده را دوست داشته باشد
امروزه دیدن عروسک‌های پولیشی در اندازه های بسیار بزرگ در ویترین مغازه ها دیگر عجیب نیست. هدیه دادن عروسک‌های پولیشی خرس در روز ولنتاین هم از آن سنت‌هایی است که سال‌ها در کشور ما هم رواج پیدا کرده و به این ترتیب باید گفت که عروسک پولیشی به جایگاه ویژه‌ای میان کوچک و بزرگ در همه دنیا و از جمله کشور ما دست یافته است. 

امتیاز شما
ارسال دیدگاه